Het gevecht om Talent


Image

Blog

Het gevecht om talent



13 februari 2019

Talent. Wie is er niet mee bezig? Bij Eqib is talent iets wat iedere dag weer centraal staat. Niet alleen het zoeken naar talent en ermee in contact komen, maar ook talent inzichtelijk maken, talent in je organisatie behouden en natuurlijk hoe je het optimaal inzet!

Als Lead IT Recruiter hou ik mij al meerdere jaren bezig met het vinden van talent in de uitdagende wereld van IT. Een wereld waarin vanwege de toenemende schaarste, al langer een gevecht gaande is om talentvolle IT’ers aan te trekken én te behouden.

Talent aantrekken

Volgens mij is er geen bedrijf dat zich niet mengt in de strijd om talent aan te trekken. Schaarste in IT is er al jaren en nog altijd toenemend, maar inmiddels is dit fenomeen ook in andere sectoren aan het ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan de groeiende personeelstekorten in de zorg, onderwijs maar ook in technische sectoren.

Hoe kom je nou eigenlijk in contact met het talent dat je organisatie nodig heeft? Ik geef graag een aantal praktische tips:

Geschreven door:


Rhiana Petersen
Lead IT Recruiter

074 349 40 74
r.petersen@eqib.nl

  • Zorg voor een duidelijke boodschap over wat het bestaansrecht is van jouw organisatie. Welke toegevoegde waarde biedt jullie organisatie? Waar geloven jullie in? Wat maakt jullie uniek?
  • Wees je vervolgens bewust van hetgeen wat jou als werkgever aantrekkelijk en authentiek maakt. Zit dat in ontwikkelmogelijkheden, flexibiliteit, de meest fantastische lunch, ongelimiteerde opleidingsmogelijkheden of iets anders? Zorg er vervolgens voor dat je dit ook daadwerkelijk uitdraagt! Wat maakt jullie immers anders dan andere organisaties die strijden om hetzelfde talent?
  • Ga na welke impact | toegevoegde waarde nieuwe collega’s kunnen creëren door te werken bij jouw organisatie. Als dit aspect in combinatie met de voorgaande twee niet duidelijk is, hoe weten talentvolle potentiële medewerkers dan dat ze bij jouw organisatie aan het goede adres zijn voor hetgeen dat zij belangrijk vinden?
  • Gebruik collega’s als ambassadeurs voor je werkgeversmerk. Mijn collega Joost schreef al kort iets over het belang van een positieve associatie bij een werkgeversnaam. Van nieuwe enthousiaste gestarte collega’s blijkt 86% het eerste jaar dat zij werkzaam zijn, de organisatie aan te raden bij vrienden en kennissen. In de jaren die daarna volgen, daalt dit percentage.

Het uitdragen van jouw werkgeversmerk blijkt niet alleen van belang om talent aan te trekken, maar speelt ook een rol in het behouden van talent. Door uit te dragen wat je als organisatie doet om je talentvolle mensen te behouden, helpt ook om talent juist aan te trekken!

Talent behouden

Als je het talent binnen hebt wil je dat natuurlijk ook behouden. Om dit succesvol te doen is het belangrijk om met een paar dingen rekening te houden. Zo kun je als werkgever denken aan:

  • Onboarding; de eerste maanden bij een nieuwe werkgever zijn cruciaal kijkend als we kijken naar de productiviteit en betrokkenheid van nieuwe medewerkers. Bijna één op de drie nieuwe medewerkers verlaat zijn of haar werkgever binnen het eerste jaar. Hoe beter iemand wordt ingewerkt, des te groter de kans dat diegene zich onderdeel voelt van de organisatie en langer blijft.
  • De drie intrinsieke motivatie verhogende elementen van Daniel Pink (2009)
    1. Meesterschap; Faciliteer je mensen dusdanig dat zij hun vak goed kunnen uitoefenen. Focus daarbij niet op waar iemand niet goed in is, maar versterk juist de kwaliteiten en de natuurlijke aanleg! Versterk dat wat iemand leuk vindt en waar diegene beter in wil worden. Beloon en waardeer ook dit vakmanschap.
    2. Autonomie; Zorg dat mensen zelf keuzes kunnen en mogen maken. Hoe zij hun tijd indelen, welke werkzaamheden zij uitvoeren en de manier waarop, gecombineerd met wie diegene werkt. Geef vertrouwen en ruimte.
    3. Zingeving; In de hedendaagse welvarende maatschappij blijkt niet langer dat het maximaliseren van het salaris de grootste prioriteit is van medewerkers. Een groot deel van de bevolking zoekt zingeving anders dan eigenbelang. Het gevoel maatschappelijk “bij te dragen” of “impact te hebben” wordt een steeds grotere intrinsieke motivator van mensen. Ik hoor dit zelf ook steeds vaker bij IT Professionals met wie ik in gesprek ben. De mate waarin persoonlijke zingeving aansluit bij het doel van de organisatie en bedrijfsstrategie speelt hierin een belangrijke rol.
      Zie hier meer toelichting over Pink’s uitwerking.
  • Geef richting. Zorg voor een heldere koers waaraan medewerkers kunnen committen en dat zij weten waar “zij het voor doen”.
  • Wees je bewust van de ontwikkeling die medewerkers doormaken. Blijf in gesprek over voortgang, wensen en verbetersuggesties.

Het is niet zo makkelijk om talent aan te trekken én te behouden, terwijl bedrijfssucces in  grote mate afhangt van de juiste mensen en samenstelling van talenten aan boord van een organisatie. De factor menselijk talent, is cruciaal voor het voortbestaan van organisaties. Een flinke uitdaging in een krappe arbeidsmarkt. Over het belang van de medewerker in een organisatie vertelt mijn collega Wendy je volgende week meer in haar blog ‘The Employee Journey’.

Talent aantrekken en behouden, het is eigenlijk een vak apart waarbij goed werkgeverschap belangrijker is dan ooit. Wij houden ons er graag mee bezig. Zo staat Talent op 28 februari ook in ons Inspivent centraal. Je kunt je nog aanmelden!

Uiteraard spar ik graag met je over dit thema als dit iets is waar jouw organisatie mee worstelt. Bel of mail mij!

 

2
Reageer op dit artikel

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
mmFred Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Fred
Gast
Fred

Mooie beschouwing om niet alleen talent te vinden maar ook duurzaam te behouden.

mm
Gast
Rhiana

Dat is uiteindelijk wel het doel op het moment dat je talent binnen weet te halen 🙂 Dank voor je reactie!