IT. Een primair onderdeel van het succes van elke onderneming!


Image

Blog

IT.
Een primair onderdeel van het succes van elke onderneming!



19 maart 2019

IT is, traditioneel gezien, bij veel bedrijven vooral een ondersteunend onderdeel van de organisatie op operationeel vlak. Maar tegenwoordig is IT niet meer weg te denken als het gaat om de optimalisatie van de interne bedrijfsprocessen. IT moet worden gezien als een primair proces. Een geïntegreerd ERP-systeem, functionerende software of een snelle klachtafhandeling door middel van het juiste ticketsysteem, zorgen allemaal voor een verbetering van de core business. Bedrijven worden zich steeds meer bewust van het belang van IT binnen de bedrijfsvoering!

Revolutie van IT binnen organisaties

Laatst las ik een verslag vanuit KPMG over een onderzoek over de rol van IT in jaarverslagen. Daaruit bleek dat IT vooral ingezet wordt voor de operationele zaken, echter speelt het voorkomen van datalekken en cybercrime een belangrijke rol. De strategische inzet van IT wordt niet tot nauwelijks beschreven. Een revolutie van IT is aan de gang: ‘van belang op operationeel-niveau’ naar ‘een primair proces’. Waar het in verhouding nog steeds gaat om de kleinere IT-problemen, zoals een niet-werkende laptop of het uitvallen van het interne systemen of netwerken, lopen de problemen steeds hoger op als er een storing is in het IT-netwerk. Stel je nou voor, er is sprake van een langdurige vertraging bij de ontwikkeling en implementatie van een groot automatiseringssysteem binnen een organisatie, hoeveel gaat de verloren tijd en moeite wel niet kosten? Soms gaan dit soort projecten zo faliekant mis dat het systeem niet eens in gebruik wordt genomen, what a waste of time! Hoe risicovol is dit voor een organisatie? Daarom is het van belang om IT mee te nemen in de algehele bedrijfsvoering!

Om tegenwoordig écht een onderscheidende factor te creëren, is het strategisch inzetten van IT een grote kans voor bedrijven naar mijn mening. Nog altijd wordt IT te veel gezien als kostenpost en daardoor wordt hier vaak als eerste op bezuinigt. Daar gaat het eigenlijk al mis. Door het veranderen van deze mind-set, is er een begin gemaakt om IT een succesfactor te maken voor de organisatie. IT kan zorgen voor efficiëntie, snelheid en uiteindelijk meer tijd voor de ‘core business’.

Geschreven door:


Michelle Gelink
IT Recruiter

074 349 40 74
m.gelink@eqib.nl

Hoe afhankelijk zijn organisaties daadwerkelijk van de IT?

Naast een goed ingerichte IT-infrastructuur binnen organisaties, is IT ook steeds meer van belang als het gaat om online-gevaren, security en data. We gaan meer en meer de cloud in, dat betekent ook dat de online security van de opgeslagen data steeds belangrijker wordt.

De ontwikkelingen op het gebied van machine learning technologie volgen elkaar in een rap tempo op en het aanbod van beschikbare data groeit enorm waardoor de security ook steeds slimmer wordt. Organisaties worden dus naast hardware oplossingen, telefonie en juiste gebruik van de beschikbare applicaties, systemen en netwerken, meer en meer afhankelijk van de (afdeling) IT als het gaat om bescherming van online-data en de nieuwste technologieën.

Wat vraagt dit van IT’ers?

IT’ers moeten daarom, naast het technisch inhoudelijk sterk zijn, ook regie kunnen én willen voeren. Ze worden meer en meer betrokken bij de belangrijke en risicovolle projecten binnen een organisatie als het gaat om procesoptimalisatie of verbetering van de bedrijfsvoering en bescherming van gegevens. Tevens wordt er van hen verwacht dat er steeds meer een samenwerking onderling wordt opgezocht met de gebruikers binnen de organisatie of ketenpartners. Op deze manier wordt er een wederzijdse afhankelijkheid gecreëerd. Hierover meer in mijn volgende blog, stay tuned!

Kortom, IT wordt steeds meer een succesfactor voor het bestaan van een organisatie.
Niet alleen een succesfactor, vooral een noodzakelijke factor om mee te gaan in de markt!

 

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op