Je kan morgen al beginnen!


Image

Blog



2 april 2019

Welk bedrijf is er op het moment niet op zoek naar werknemers?

Als Recruiter kom je veel bij klanten die kampen met personeelstekort. Er is drukte op de afdeling en er had eigenlijk al gisteren iemand moeten beginnen. Werkgevers zetten met veel haast en spoed de vacature uit bij 20 recruitmentpartijen in de hoop dat er wel 1 partij tussen zit die een kandidaat levert die per direct kan beginnen én ook nog eens perfect aansluit. Dit effect is te verwachten. Er heerst een ongelofelijke krapte op de arbeidsmarkt.

‘Hoe meer mensen meezoeken, hoe meer je vindt toch?’

Een korte termijn gedachte die niet meer werkt. In de huidige markt ligt de macht niet bij de werkgever, maar bij de kandidaat. De kandidaat kiest waar hij of zij wil werken. Hoe kun je je als werkgever onderscheiden tussen al alle anderen? Je wilt als werkgever het beste van jezelf laten zien. Maar hoe?

Top-of-Mind werkgever

Op het moment dat iemand om zich heen gaat kijken, dan moet deze persoon als eerst aan jullie denken. Werk aan je reputatie als werkgever! Maak je werkgeversmerk zo sterk dat zelfs als iemand al een topbaan heeft hij of zij toch in de verleiding komt door jouw vacature!
Naast je sterke werkgeversmerk blijft het natuurlijk ook van belang om een aansprekende vacature tekst te hebben. En geloof mij, met een ‘pro-actieve teamspeler die geen 9-5 mentaliteit heeft’ ga je die topkandidaat niet meer vinden. Wees creatief, maar vooral ook authentiek! Blijf bij jezelf als bedrijf, laat zien hoe het is om te werken voor jullie maar laat vooral ook zien wat de werknemers ervoor terugkrijgen.

Geschreven door:


Ike Hoppenbrouwer
HR Business Partner 
Specialist Technisch Recruiter

074 349 40 74
i.hoppenbrouwer@eqib.nl

Aandacht voor beide partijen

Als je een goede match wil maken tussen werkgever en werknemer, moet je wel weten wanneer het een goede match is. Dit klinkt heel logisch, maar dat betekent wel dat je heel goed moet weten wat beide partijen willen. Sterker nog, door door te vragen kom je er soms achter dat een vacature plaatsen helemaal niet de oplossing is. Pas als je tijd en energie investeert in een organisatie kan je pas echt advies geven aan werkgever of werknemer.

Focus

Wil je resultaat bereiken, dan is er focus nodig. Dit is voor recruitment niet anders. Vraag je aan 20 partijen om mee te zoeken naar de perfecte kandidaat, dan krijg je nog niet eens 5% focus van elke partij. En eerlijk gezegd geef ik ze geen ongelijk. Pas als je met focus zoekt, weet wat je zoekt en nog het belangrijkst: blijft zoeken (met focus!) bereik je resultaat.

Ben jij de toporganisatie waar ik morgen al kan beginnen?
 

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op