Noorwegen gaat de grootste scheepstunnel ter wereld bouwen

Dit bericht is geschreven door Joost Olde Weghuis op 17-mrt-17

Bij Eqib | TECH volgen wij technische ontwikkelingen en progressie op de voet. Wij delen deze bevindingen wekelijks in ons online netwerk. Deze week: de grootste scheepstunnel ter wereld.

In Noorwegen is er vaak sprake van een ruwe zee: op sommige plekken stormt het zelfs tussen de 45 en 106 dagen per jaar. Daarom wil Noorwegen aan de westkust van het land een 1,7 km lange tunnel voor schepen aanleggen. Dit zorgt ervoor dat schepen voortaan het meest onstuimige stukje zee voor de kust kunnen vermijden.

Stadhavet Sea
De Stadhavet Sea is de plek waar de tunnel gebouwd moet worden. Dit is de plek voor de kust van Noorwegen waar het land het verst de Noorse Zee insteekt. Op de kaart hieronder is de tunnel met een gele lijn aangegeven. Deze plek is zeer gevaarlijk voor de scheepvaart, aangezien het er vaak stormt. Er moeten vaak commerciële schepen, zoals cruiseschepen, langs.

scheepstunnel

 

 

 

 

Locatie
Doordat het er zo gevaarlijk is door het onstuimige weer, worden er al jaren gesproken over een tunnel dwars door het schiereiland Stad. De tunnel moet aangelegd worden bij het smalste stuk van het schiereiland, waardoor er relatief weinig sloopwerk nodig is. Schippers kunnen de tunnel ook bij onstuimig weer gebruiken, omdat de plek goed is afgeschermd van de invloeden van de open zee.

Aanleg
De scheepstunnel moet in totaal 1,7 km lang worden, 26,5 m breed en 37 m hoog, zo valt te lezen op de website van Kystverket. Dit is het bureau van de Noorse overheid dat verantwoordelijk is voor infrastructuur en transport langs de kust. In totaal moet er zo’n 3 miljoen mrots weggehaald worden, wat neerkomt op ongeveer 7,5 miljoen ton. Gelukkig heeft Noorwegen ervaring met het weghalen van rotsen, want het land heeft vanwege de vele bergen al vaker lange tunnels moeten aanleggen. Met bestaande kennis wordt de tunnel aangelegd. Tijdens het boren wordt een waterdichte afsluiting (een kistdam) gebruikt aan beide uiteinden van de tunnel. Zijn alle tunnels weggehaald, dan kunnen de afsluiters weer worden verwijderd en stroomt de tunnel weer vol met water.

Kosten
Technisch gezien is het aanleggen van de lange scheepstunnel dus mogelijk, maar het grootste minpunt zijn de kosten. Deze worden geschat op zo’n 250 miljoen euro. Vele mensen vragen zich af of de tunnel ooit terugverdiend zal worden.

Toch hebben de Noorse kustwacht en de Noorse overheid op 2 maart de financiering van de tunnel goedgekeurd. Het wordt de eerste scheepstunnel ter wereld waar middelgrote schepen (zo’n 25 m breed en 35 m hoog) doorheen kunnen.

Bron: De Ingenieur

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *