De zelfrijdende vrachtwagen on tour

Dit bericht is geschreven door Joost Olde Weghuis op 08-nov-16

Zelfrijdende vrachtwagen Otto

Bij Eqib | TECH volgen wij technische ontwikkelingen en progressie op de voet. Wij delen deze bevindingen wekelijks in ons online netwerk.

 

Vandaag:  De test met de Zelfrijdende Vrachtwagen.

De eerste officiële rit is gemaakt!
De zelfrijdende vrachtwagen van het Amerikaanse bedrijf Otto (inmiddels overgenomen door het taxiplatform Uber) heeft zijn eerste vracht geleverd. De rit op de snelweg gebeurde zonder chauffeur. Meer dan 50.000 blikjes bier werden door deze vrachtwagen vervoerd op een afstand van ongeveer 195 kilometer langs de Interstate 25 tussen Fort Collins en Colorado Springs. In stedelijke gebieden nam de chauffeur het stuur over.

otto-uber-zelfrijdende-vrachtwagen

Autonome rit, maar toch een prestatie
De zelfrijdende vrachtwagen is in staat om afstand te houden tot zijn voorganger, maar kan ook van rijbaan wisselen wanneer dat echt nodig zou zijn. Ook al maakt dat het autonoom rijden op de snelweg relatief eenvoudig, het blijft een bijzondere prestatie.

Hoe?
De vrachtwagen is uitgerust met camera’s, een lidar, radar, computers en software.  In totaal is 25.000 euro aan extra hardware toegevoegd om het project mogelijk te maken. Tijdens deze rit op de snelweg kon de chauffeur zonder probleem zijn stoel verlaten. Hij hoeft enkel een oogje in het zeil te houden voor het geval er toch iets verkeerd dreigt te gaan. Het dashboard van de truck bevat een rode knop waarmee de chauffeur het stuur dan direct kan overnemen. In het stedelijke gebied lag het stuur wel in handen van de chauffeur. Volgens Otto is het gezien de chaotische verkeerssituatie onverantwoord om daar nu al autonoom te rijden. De eerste prioriteit van Otto is dat de vrachtwagen basishandelingen goed uitvoert. De volgende stap is het kunnen omgaan met wegwerkzaamheden en slecht weer condities.

Veiligheid
Een belangrijke voordeel van de zelfsturende vrachtwagen noemt Otto een grotere veiligheid. In de Verenigde Staten zijn vrachtwagens verantwoordelijk voor een kleine tien procent van alle verkeersongelukken op de snelwegen, terwijl ze ruim vijf procent van het totale verkeer in beslag nemen. Otto voorziet tevens een toekomst waarbij vrachtwagens op de snelweg autonoom gaan rijden, mogelijk in treintjes zodat ook flink op brandstof kan worden bespaard.

Daarnaast maakt autonoom rijden het mogelijk dat een chauffeur tijdens de rit op de snelweg uit kan rusten en daardoor dus minder uren achter het stuur hoeft te zitten. Dit betekent dat chauffeurs langere afstanden kunnen afleggen zonder dat ze vermoeid raken.


 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *