Waar zal de allereerste zelfrijdende auto rijden?

Dit bericht is geschreven door Maaike Sanders op 15-sep-17

Bij Eqib | TECH volgen wij technische ontwikkelingen en progressie op de voet. Rhiana Petersen, Senior IT Recruiter, schreef deze keer een blog over de zelfrijdende auto: waar zal hij als eerste gaan rijden?

Afgelopen week las ik over het fonds dat de Zuid-Koraanse technologiereus Samsung gaat oprichten dat technologie voor zelfrijdende auto’s moet helpen ontwikkelen. Dit werd aangekondigd op de IAA-autobeurs in Frankfurt. Het fonds van maar liefst 300 miljoen dollar wil Samsung in start-up’s investeren die sleutelen aan technologieën van de zelfrijdende auto.

K-City
Samsung is in dat opzicht hard bezig zich in het rijtje van Uber, Apple en Google te voegen, maar de Zuid-Koraanse regering steunt deze ontwikkeling. Zo werd eerder dit jaar al aangekondigd dat in oktober de grootste testomgeving ter wereld tot nu toe, in jawel, Zuid-Korea wordt gebouwd. Deze zogenaamde K-City is een gebied van maar liefst 356.123 m² waar alles wordt neergezet wat een autonome auto mogelijk tegenkomt tijdens het rijden. Zo kun je naast snelwegen ook denken aan busbanen en parkeerplaatsen. De aanleg van K-City is volgens de Zuid-Koreaanse regering in de eerste helft van 2018 voltooid.

Toeleverancier
Technologiereus Samsung profileert zich vooralsnog vooral in de rol van toeleverancier. Over het maken van een eigen zelfrijdende auto, wordt geen woord gerept. Samsung zou niet van plan zijn om zelf auto’s te produceren maar is wel erg geïnteresseerd in de ontwikkeling van de achterliggende technologie. De ontwikkeling van slimme sensoren, machine vision, kunstmatige intelligentie, veiligheid en privacy zijn onder andere toepassingen waarin Samsung betrokken is.

Zo investeerde het bedrijf in februari dit jaar, samen met andere financieringsmaatschappijen 10 miljard in een Amerikaans bedrijf dat laserscanners voor zelfrijdende auto’s maakt en kocht het een bedrijf dat zich specialiseert in audiotoepassingen in auto’s.

Grote namen
Naast Samsung zijn er behoorlijk wat andere grote namen bezig met de zelfrijdende auto-industrie. Google, Apple, Uber, Waymo (dochteronderneming van Alphabet) maar ook het Chinese Alibaba, Baidu en Tecent houden zich hiermee bezig. Fijn voor deze organisaties is dat wetgeving hieromtrent ook in ontwikkeling is, in positieve zin.

Testauto’s
Dat het wettelijk gezien mogelijk is om zelfrijdende auto’s op de openbare weg te testen neemt namelijk wereldwijd toe. In mei werd in Duitsland een wet aangenomen waarin regels voor het testen van zelfrijdende auto’s op de openbare weg zijn opgesteld. Dezelfde maand kreeg Samsung in Zuid-Kornea toestemming om zelfrijdende auto’s op de openbare weg te testen. Begin september stemde het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden unaniem voor een wet om zelfrijdende testauto’s op de openbare weg toe te staan. In Nederland zijn testritten met zelfrijdende voertuigen al sinds 2015 mogelijk. Waar Nederland begin dit jaar zich opvallend mee onderscheidde is de mogelijkheid om te testen zonder bestuurder. Daarmee loopt Nederland voorop. Finland is daarin al best ver, maar andere landen nog niet.

De technologie rondom zelfrijdende auto’s is volop in ontwikkeling. Gezien de grote hoeveelheden allianties die autofabrikanten smeden met tech- en taxibedrijven, is de vraag waar de eerste zelfrijder doorbreekt de komende tijd…


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *