Leiderschap in een zelfsturende organisatie; hoe doe je dat?

16 maart 2018

In veel organisaties wordt het organisatiemodel op zijn kop gezet: terug naar ‘de bedoeling’, meer stimulatie van zelforganisatie, inrichten van resultaatverantwoordelijke eenheden of vergroten van het eigenaarschap van medewerkers. Een klassieke definitie van leiderschap is het beïnvloeden van anderen om hen iets te laten doen wat ze uit zichzelf niet zouden doen. Dit past bij de traditionele, meer directieve stijl van leidinggeven. De laatste jaren vindt er een verschuiving plaats – onder invloed van genoemde ontwikkelingen – in het leiderschap. Er word vaker gesproken over dienend of transformationeel leiderschap. Dit leiderschap gaat uit van het werken op basis van inspiratie en vertrouwen, niet op basis van angst. De nadruk ligt daarbij op het verbeelden van de toekomst en het geven van ruimte aan anderen (de visie) en het stimuleren van ontwikkeling en groei bij medewerkers, in plaats van regels en controle. Dat klinkt mooi, maar de praktijk is vaak koppig.

Welke eigenschappen heeft een dienende leider nodig?

Leiderschap in een onzekere en onvoorspelbare wereld is moeilijk: de koers en dus de visie van organisaties staat niet meer voor jaren vast. Dit vraagt om een scherpe blik op de omgeving en hieruit de vertaalslag maken van wat dit betekent voor de organisatie. Daarbij is invoelend vermogen van belang, zowel voor wat er in de omgeving (wereldwijde ontwikkelingen) als in de organisatie leeft. Dienend leiderschap vraagt in mijn beleving ook om leiders die hun eigen ego ondergeschikt (dienend) kunnen maken aan het hogere doel en aan het gezamenlijke resultaat. Dit vraagt veel van het zelfinzicht van de leiders van nu en het vermogen om zich blijvend te willen ontwikkelen en leren.

Welk type leiderschap heeft een toegevoegde waarde?

Wat wij vaak zien is dat in de meeste vacatures voor ‘leiders’ we van ze vragen dat ze vooral daadkrachtig en zichtbaar zijn en de missie en visie van de organisatie uitdragen. Natuurlijk zijn dit prachtige eigenschappen die ook nodig zijn, maar kijken we naar dienend leiderschap, dan vraagt dit ook om meer introverte eigenschappen zoals inlevend vermogen, sensitiviteit, luisteren naar medewerkers en ze zelf de oplossing laten bedenken.

Of de standaard gevraagde vaardigheden daar bijpassen? In onze maatschappij is extraversie toch vaak de norm. Terwijl deze meer introverte eigenschappen misschien juist wel heel passend zijn voor het leiderschap van de toekomst. In de selectie voor een leider pleiten wij dus voor verder kijken dan je neus lang is. Bedenk dus welk type leiderschap écht een toegevoegde waarde heeft in jouw organisatie en wie de medewerkers tot bloei laat komen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Al bijna 20 jaar jouw HR Business Partner

Wil jij meer weten?

Neem contact met ons op.

Hengelo
Hazenweg 60
7556 BM Hengelo
Routebeschrijving
074 349 40 74

Deventer
Keulenstraat 21
7418 ET Deventer
Routebeschrijving
074 349 40 74

Zwolle
Grote Voort 207
8041 BK Zwolle
Routebeschrijving
074 349 40 74

Contact