Door het coronavirus leven we in onzekere tijden. De impact op de economie, organisaties en medewerkers van deze organisaties is enorm. De overheid biedt financiële steun. Voor sommige bedrijven betekent dat ze, ondanks dit noodweer, kunnen blijven staan. Voor andere bedrijven is deze steun onvoldoende en zal een reorganisatie onvermijdelijk zijn.
Reorganiseren wordt vaak gezien als een synoniem voor ‘heel veel werknemers gaan hun baan verliezen’. Uiteraard is dit ook regelmatig onderdeel van een reorganisatie, maar dit hoeft niet. Het kan ook betekenen dat medewerkers intern op een andere functie komen te werken.
Waarom reorganiseren?
Een van de belangrijkste aanleidingen om te reorganiseren is vaak kosten besparen. Organisaties willen overleven en hiervoor is het verminderen van de personeelskosten noodzakelijk. Maar het kan ook zo zijn dat (organisatorische of technologische) ontwikkelingen een belangrijke reden zijn om te reorganiseren. Ondanks dat dit belangrijke redenen zijn om te reorganiseren, is het van belang om met elkaar het doel van de reorganisatie helder voor ogen te hebben. Wat wil je ermee bereiken? Vaak wordt als belangrijkste doel benoemd, ‘de organisatie toekomst geven voor de lange termijn’. Hiervoor is een reorganisatie noodzakelijk (om ofwel kosten te besparen, ofwel om meer omzet te kunnen genereren met andere kennis/kunde). De kunst van een goede reorganisatie zit naar mijn idee dan ook in het schetsen van de organisatie van de toekomst. Welke ambities wil je realiseren, wat heb je hiervoor nodig aan kennis en kunde en hoe kun je het beste georganiseerd zijn? Dit plaatje is wat mij betreft het uitgangspunt van een succesvolle reorganisatie.
Hoe pak je een goede reorganisatie aan?
Vanwege de enorme impact op medewerkers, is het belangrijk om een reorganisatie goed voor te bereiden en medewerkers goed te informeren. Maar hoe doe je dat goed? Uit onderzoek blijkt dat er een aantal stappen zijn om tot een goed plan te komen. In het Whitepaper over Reorganiseren neem ik je mee in deze essentiële stappen in een reorganisatie. Maar ook besteed ik aandacht aan de vlakken waar ik kansen zie voor de HR Business Partner om nog meer van waarde te zijn in dit soort processen.
De rol van de HR Business Partner
Als HR Specialist heb ik meerdere klanten en ondernemingen mogen ondersteunen in een reorganisatie proces. En telkens weer zie ik hoe belangrijk het is om dit goed aan te pakken, om transparant te zijn en om het grotere doel voor ogen te houden: het toekomstbestendig maken van de organisatie.
De rol van de HR Business Partner is mijns inziens een hele belangrijke in dit proces. Zij hebben een sleutelrol in de communicatie naar stakeholders en het personeel. Zij hebben hierdoor directe invloed op de overeenstemming en het draagvlak voor de reorganisatie binnen de onderneming. Bovendien hebben ze vaak een belangrijke rol in het uitwerken van het reorganisatieplan op personeelsniveau. Een rol die naar mijn mening een belangrijke invloed heeft op het succes van een reorganisatie.
Toch denk ik dat de HR Business Partner van nog meer waarde kan zijn in dit gehele proces. De toegevoegde waarde van de HR Business Partner zit in het uitdagen van de organisatie om te kijken naar de toekomst. Wat zijn de ambities van de organisatie voor de toekomst, wat betekent dit voor de wijze waarop de organisatie is ingericht en welke (andere) kennis en kunde is hiervoor nodig om dit te bereiken? Kortom ik zie een belangrijke rol voor de HR Business Partner weggelegd in het uitdagen van het management om over de toekomst bestendige organisatie na te denken en dit uit te werken in een concreet reorganisatieplan.
Meer weten over Reorganisatie? Download hier het gratis Whitepaper Reorganiseren.