
De Opkomst van de Chief AI Officer: Technologie en The Human Factor op C-Level
Het nieuwe jaar is van start, goede voornemens, nieuwe kansen, we hebben er allemaal ongetwijfeld een en ander in voorbij zien komen.
Een nieuw jaar heeft een speciaal randje als dat samenvalt met een nieuwe baan.
Zo zijn in mijn eigen team in Hengelo 2 nieuwe collega’s gestart en tegelijkertijd is een gewaardeerde collega ergens anders begonnen aan een nieuwe uitdaging. Naar aanleiding van dat exitgesprek, dacht ik, een interessant onderwerp om wat meer over te delen. Zeker kijkend naar de huidige arbeidsmarkt.
Wat is een exitgesprek eigenlijk?
Een exitgesprek is een gesprek tussen de vertrekkende medewerker en HR/Manager. Dit gesprek is geen verplichting, maar kan wel heel waardevol zijn voor zowel de vertrekkende medewerker als de Manager en HR. Sterker nog, het is één van de belangrijkste gesprekken die je als werkgever met een medewerker kunt voeren. Met behulp van een exitgesprek kun je als werkgever inzicht krijgen waarom de medewerker wou vertrekken, wat de directe aanleiding was en hoe het vertrek is ervaren.
Waarom een exitgesprek?
Het gesprek geeft inzicht in de redenen waarom de collega voor een nieuwe baan kiest. Je kunt als werkgever uit dit gesprek verbeterpunten halen die zelfs tot aanzienlijk minder verloop kunnen leiden. Kortom: uit het voeren van een exitgesprek kun je waardevolle informatie halen waar je later je voordeel mee kunt doen. Tegelijkertijd is dit gesprek ook een kans om het vertrek van de betreffende medewerker op een goede manier af te sluiten, wat ook weer invloed heeft op de employee journey en je employer branding!
Hoe voer je een exitgesprek?
Een goed exitgesprek kan dus informatie opleveren die bijdraagt aan het vergroten van aantrekkelijk werkgeverschap. Ook oud werknemers zijn ambassadeurs van de organisatie!
Beiden zaken die vandaag de dag van groot belang zijn, aantrekkelijk werkgeverschap vergroten en een goed werkgeversmerk (employer branding), zijn niet makkelijk om neer te zetten. Dit goed doen kost tijd en aandacht. Het is een vak. Ons vak. Dus wil jij tips & tricks op dit vlak? Houd ons in de gaten en neem contact op, wij denken graag met je mee!