
Dankzij Eqib trekken we de juiste mensen aan
Voor Metos, specialist in grootkeukentechniek, vormde het vinden van een ervaren en bedreven manager service een belangrijke stap. Eqib | The Human Factor begeleidde de zoektocht en bracht Henk-Jan Wegerif en Metos begin dit jaar samen. In gesprek met Ellen Groothuis (Eqib) en Henk-Jan over het proces, de samenwerking en het belang van de juiste match.
Henk-Jan heeft een veeleisende baan bij Metos, dat keukens levert aan onder meer horecabedrijven, zorginstellingen en zelfs De Efteling. Toch zou je deels kunnen stellen dat hij er in rustiger vaarwater is beland. De in Baarn geboren manager vertrok op zijn zesentwintigste naar Argentinië. Hij bleef er uiteindelijk tien jaar. Henk-Jan werkte er voor groothandel Makro en ontmoette er tevens zijn vrouw, waarmee hij een gezin stichtte. In Zuid-Amerika kon het (werkzame) leven turbulent zijn. ‘Als onze werknemers het ergens niet mee eens waren, zetten ze gerust voor de deur van het hoofdkantoor een stel autobanden in brand’, vertelt hij. ‘Een extreem voorbeeld natuurlijk, maar het politieke klimaat was er instabiel en het liep regelmatig uit de hand. Ook gaf ik leiding aan mensen die in sloppenwijken woonden en onder de armoedegrens leefden, of die in aanraking kwamen met drugsproblematiek. Los daarvan heb ik ook vooral genoten van die periode in mijn leven en ik heb er ontzettend veel geleerd. Na een kort avontuur in België besloten we dat het tijd werd terug te keren naar Nederland. Ik kwam op het juiste moment in contact met Eqib.’
Henk-Jan beleefde in Argentinië chaos die je in Nederland niet snel meemaakt, maar vroeg zich wel af hoe zijn loopbaan hier vorm zou krijgen. ‘Welbeschouwd had ik hier nog geen serieuze baan gehad, dus dat was best spannend.’ Vanuit Antwerpen legde hij contact met Ellen van Eqib. ‘Ik zag de vacature en herkende direct dingen uit mijn eerdere werk bij Makro: horeca, ‘food’, klantgericht werken. Ook het servicegedeelte en het aansturen van een grote buitendienst spraken me enorm aan. Ik heb Ellen diezelfde middag gebeld.’ Ellen, mede-eigenaar van Eqib, is al dertig jaar actief in recruitment.
‘We zijn twee jaar geleden gestart met ons label voor Executive Search. Ik merkte dat in deze regio, zeker voor zwaardere functies, bij voorkeur vaak bureaus uit de Randstad werden ingevlogen, terwijl wij hier ook over een sterk netwerk beschikken. Juist voor het mkb in Oost-Nederland zijn snelheid en een persoonlijke aanpak van grote waarde.’
Ellen was via collega’s bij Metos betrokken geraakt. ‘Niet alleen de vacaturetekst, maar vooral het verhaal achter de functie is dan belangrijk. Wat voor persoon zoekt de organisatie echt? Samen met de directeur en hr hebben we het profiel aangescherpt. Toen Henk-Jan belde, zaten we eigenlijk al redelijk ver in de procedure. Maar zijn verhaal maakte indruk.’ Henk-Jan: ‘Ellen was daar heel transparant over, dat kon ik waarderen. Ik wist meteen waar ik aan toe was. Toch legde ze mijn cv nog voor aan de directeur en hr. Ik ben diezelfde week nog van Antwerpen naar Deventer gereden voor een gesprek.’
De rol van manager service is cruciaal binnen Metos. De afdeling telt zo’n honderd medewerkers en vormt het hart van de organisatie. Ellen: ‘Natuurlijk kijk je naar opleiding en werkervaring, maar uiteindelijk zijn de persoonlijke klik en het type mens minstens zo belangrijk. Het zijn vaak de zachte criteria die doorslaggevend zijn. Daarbij vertrouw ik ook op mijn gevoel als recruiter: past iemand écht bij deze plek?’
Henk-Jan sluit zich daarbij aan. ‘De sector is heel direct. Als een oven op zaterdagavond stukgaat, moet er meteen iemand komen. Die dynamiek kende ik uit mijn eerdere werk. En ja, het klopt dat ik in Argentinië werkte in een complexe en onvoorspelbare omgeving, dat helpt nu ook. Veel dilemma’s zijn uiteindelijk universeel: je voert nog steeds moeilijke gesprekken, stelt kaders, stuurt bij.’
Inmiddels is Henk-Jan een aantal maanden aan de slag en kijkt hij tevreden terug. ‘De terugkeer naar Nederland was spannend, maar het voelt goed. Ondanks dat land, cultuur en bedrijf anders zijn, herken ik veel in hoe mensen werken en wat er van mij gevraagd wordt.’ Ook bij Metos zijn ze blij met zijn komst. Ellen: ‘Het was een mooie match en een goed voorbeeld van hoe wij Executive Search aanpakken: persoonlijk, snel en met oog voor de mens achter het cv.’