
De Opkomst van de Chief AI Officer: Technologie en The Human Factor op C-Level
In
1997 werd de term ‘The War For Talent’ geïntroduceerd voor de alsmaar
toenemende competitie op de arbeidsmarkt. Het gevecht zit hem dan in het werven
van nieuwe werknemers, maar er is ook steeds meer aandacht voor het vasthouden
van werknemers.
Veel organisaties ‘vechten’ al jaren deze strijd en andere organisaties weten slecht waar ze moeten beginnen. Wat mij een goed startpunt leek, is om te kijken naar de manier waarop dat talent, waarover iedereen vecht, zich oriënteert op de arbeidsmarkt en wat zij écht belangrijk vinden.
Daarom ben ik het gesprek aangegaan met oriënterende starters om inzicht te krijgen in hun drijfveren op de arbeidsmarkt.
Uit
mijn gesprekken bleek al snel dat er een groot verschil zit tussen HBO en WO
studenten over het tijdstip dat zij beginnen met zich te oriënteren. Voor veel HBO
studenten begint dit proces tijdens het stagelopen tijdens de opleiding. Dit is
vaak voor hen de eerste keer dat ze binnen een bedrijf mogen kijken en ze
krijgen direct een goed beeld van de werkzaamheden, maar ook vooral van de
sfeer van een organisatie. Zij denken hierdoor ook gelijk na over het soort
organisatie en werksfeer waarin zij zich thuis voelen. Zien zij zichzelf dit
straks ‘in het echte’ werkleven ook doen? Wanneer het antwoord ‘ja’ is zie je
ook vaak dat studenten na het afstuderen bij deze bedrijven terugkeren. In dit
proces is de afstudeerstage natuurlijk het meest belangrijk, dan komt het afstuderen
en de start van de carrière allemaal erg dichtbij.
Een WO student komt in vergelijking met een HBO student minder snel in contact met het bedrijfsleven. Het onderwijs is gericht op het doen van onderzoek en slechts wanneer er in het veld onderzoek wordt gedaan zullen ze hier mee in contact komen. De starters die ik sprak gaven ook aan dat zij een slecht beeld hadden van de praktijk. Gelukkig gaven zij ook aan dat er steeds meer acties worden ondernomen om dit te ondervangen. Zo zijn er verschillende organisaties die projecten van het bedrijfsleven laten oppakken door studenten. Voor studenten zijn deze opdrachten vele malen interessanter dan hun bijbaantje in de supermarkt of horeca. Studieverenigingen (lees goed: studieverenigingen, dat is wat anders dan studentenverenigingen) spelen hierin een belangrijke schakel tussen de studenten en het bedrijfsleven. Ook worden er vaak carrière- of bedrijvenmarkten door universiteiten (en hoge scholen) georganiseerd om studenten een kijkje te geven in het bedrijfsleven.
“Op de bedrijvendagen kom je eigenlijk alleen de grotere bedrijven tegen, je mist hier gewoon de regionale en kleine organisaties”
Frank (28)
Sommige
studenten zijn al heel vroeg bezig met het oriënteren, maar veel studenten zijn
daar ook absoluut nog niet mee bezig. Zij leven vaak van week tot week en van tentamen
tot tentamen. Zij zijn druk bezig om voldoende studiepunten te halen, geen
vertraging op te lopen en natuurlijk tegelijk ook een leuke studietijd te
hebben. Veel studenten kijken dus ook niet ver voor zich uit en gaan pas actief
zoeken naar een vervolgstap, wanneer het duidelijk wordt dat ze hun studie
spoedig zullen afronden.
“Het voelde als een ver-van-mijn-bed-show. En tijdens het afstuderen ben je gewoon heel druk. Dan denk je al snel; dat komt later wel”
Michael (28)
Creëer voldoende stageplekken en zoek ook vooral de samenwerking met werkstudenten waar dat mogelijk is. Behandel de stagiair als collega en maak er een mooie periode van! En achteraf is het belangrijk om goed contact met hen te houden. Zo nu en dan een berichtje sturen kost geen moeite, maar kan heel veel opleveren.
Wanneer het moment dan daar is en de net afgestudeerde jongeren actief op zoek gaan naar de eerste stap in hun carrière, schakelen zij ook bewust hun netwerk hiervoor in. Als organisatie is het dus de key dat jij al onderdeel uitmaakt van dat netwerk! Zorg dat jouw organisatie al bekend is bij de studenten en maak van jouw werknemers ambassadeurs. Want kennen de starters jouw bedrijf en mogelijkheden nog niet, ze kennen wellicht wel hun buurman die toevallig net bij jouw bedrijf werkt. Employer Branding is dus ook voor deze groep erg belangrijk.
Hoe staat het met jouw werkgeversmerk? Starters zullen je niet vinden wanneer je niet zichtbaar bent. Gebruik je netwerk en neem je huidige werknemers hier ook vooral in mee. Het kan best lastig zijn om hier goed mee te beginnen en je bewust te worden van alle manieren waarop je hier ongemerkt in positieve of negatieve zin al mee bezig bent. Durf dan hulp te vragen van een externe partij die objectief kan meekijken en je advies kan geven.
“Op vacature sites ga ik van de ene detacheerder naar de andere detacheerder. Er staat bijna nooit een bedrijf. Je wil eigenlijk gewoon weten welk bedrijf het is en wat ze doen. Ik wil het dan graag opzoeken om er een gevoel bij te krijgen”
Jeroen (24)
Indeed
& Nationale Vacaturebank zijn de twee meest genoemde vacaturesites waar de
starters die ik sprak op zochten. De starters zoeken op functies die zo dicht
mogelijk aansluiten op hun studie en interesses. Maar dat is nog niet zo
makkelijk!
Veel vacaturesites worden overspoeld door generieke vacatures van
detacheringsbureaus. Iets wat de starters niet motiveert om ook te gaan
solliciteren. Als je geluk hebt kun je uit de vacature halen in welke branche deze
kans zich voordoet, maar over het algemeen staat het vol met nietszeggende
teksten en open deuren. Starters willen gewoon concreet horen welke kans zich
voordoet en laten zich afschrikken door bedrijven die ervaring zoeken. Dat is
ook wat ik vaak terug krijg van starters die een open sollicitatie bij mij
doen.
Als
je kijkt naar de hele beroepsbevolking in Nederland is salaris een hele grote
motivator om voor een (nieuwe) baan te kiezen. Bij starters is dit veel minder
van belang. Natuurlijk moet de kandidaat affiniteit hebben met de dienst of het
product van de organisatie en is het fijn wanneer het salaris marktconform (of
meer) is. En natuurlijk moet de uitdaging zich niet bevinden aan de andere kant
van de wereld, maar het is voor hen vooral belangrijk om te weten wat ze kunnen
verwachten. Wat heeft het bedrijf hun te bieden? Waar gaan zij mee aan de slag
en wat voor groei potentie is er? Want naast de inhoud zijn ze benieuwd naar hoe
zij zich kunnen ontwikkelen binnen de organisatie, zowel in het vakgebied als
persoonlijk. Als organisatie geef je veel om je werknemers en hun groei, laat
dat dan ook zien in je vacatures!
Starters willen concreet zien wat ze gaan doen om zich daar een voorstelling bij te maken. Met name de wo-ers hebben hier weinig gevoel bij.
“Via videobellen voel je niks van de sfeer die er hangt”
Frank (28)
Kennismakingsgesprekken
zijn cruciaal. Vanzelfsprekend wil je als organisatie weten wat voor vlees je
in de kuip hebt. Maar vergeet ook niet dat dit ook voor de sollicitant geldt!
“Bij een bezoek – op locatie – krijg je veel meer mee van de sfeer. Dan voel je pas hoe het daar aan toe gaat binnen het bedrijf”
Jeroen (24)
Het is belangrijk dat de kandidaat bij
de organisatie past, maar past de organisatie ook bij de kandidaat? Waar is de
kandidaat goed in en wat zou hij of zij graag willen doen? En hoe ziet de
toekomst er uit voor hem of haar binnen jullie organisatie? Is er voldoende
uitdaging om de kandidaat voor een langere periode te binden?
Ga
er gerust vanuit dat veel starters meerdere vergelijkbare lijntjes hebben
uitgezet. Zij willen weten hoe de functie er in de praktijk uit ziet. Dit kan
makkelijk in een gesprek worden besproken, maar laat het ook vooral zien. Neem
vooral de tijd voor een korte rondleiding of laat de kandidaat even praten met een
collega wie ook als starter is binnengekomen. Eén van de meest onderschatte
factoren blijft de sfeer. Hoe worden kandidaten ontvangen bij binnenkomst? Hoe
gaan de collega’s met elkaar om? En zien zij zichzelf daar tussen? De huidige
Corona-situatie zorgt er voor dat veel gesprekken logischerwijze via Teams
plaatsvinden, maar dan mist de sollicitant veel van deze cruciale punten. Zelf
proberen wij dit te ondervangen door video-impressies te maken bij de
vacatures. De reacties hierop zijn zeer positief en we krijgen ook terug dat
dit veel toegevoegde waarde heeft voor de sollicitanten.
Kennismakingsgesprekken via Teams of
Skype werken tot een zekere hoogte. Je kunt prima informatie uitwisselen, maar
zoiets als ‘sfeer’ is slecht te communiceren via videobellen.
Blijf je na het lezen van deze blog met vragen achter? Of wil je hier meer mee doen, maar weet je niet hoe? Wij denken graag met je mee!