Dat is een
vraag die mij al een hele lange tijd bezighoudt. Ik verbaas me er steeds vaker
over hoe wereldleiders zich opstellen in de media en met welke uitspraken ze
komen. Is dit het gedrag waar wij een voorbeeld aan willen nemen? Dit leidde er
toe dat ik me er eens dieper in ben gaan verdiepen en heb gekeken naar wat ik
kan leren van onze (oud) wereldleiders. Over politieke standpunten en inhoud
van boodschappen kun je twisten, maar van het gedrag en de aanpak van situaties
kunnen we ook leren.

Neem de regie zelf in handen

Een
Nederlandse televisieploeg werd ooit uitgenodigd door Silvio Berlusconi
(oud-premier van Italië) om per helikopter naar het trainingscomplex van AC
Milan te vliegen. Even later kwam hij zelf ook aan per helikopter en vloog nog
een extra rondje, enkel om de cameramensen in staat te stellen een
indrukwekkend beeld te maken van zijn aankomst. Daarmee deed Berlusconi wat een
hoop Nederlandse topmensen uit het bedrijfsleven nalaten. Hij tuigde een heel
circus op om er voor te zorgen dat hij door het bijkomstige uitgebreide
interview zijn boodschap te kunnen verkondigen voor het Nederlandse publiek.
Hij voerde op uitgekiende wijze de regie over zijn verhaal. In het
bedrijfsleven slaan we vaak te plank mis om strikt inhoudelijk een verhaal te
vertellen. We vergeten hierbij dat we nooit de harten van het publiek bereiken,
laat staan als inspirator
gekoesterd worden. We zien dit vaak bij de Amerikaanse president Donald Trump
die tijdens een interview vaak niet de kennis heeft om inhoudelijk antwoord te
geven op bepaalde vragen, maar door zijn verschijning en charisma door een
grote groep in Amerika gekoesterd wordt als inspirator.

Voorbereiding is de key tot succes!

De top van
het Nederlandse bedrijfsleven kan een hoop leren van verschillende
wereldleiders. Door een grondige voorbereiding te treffen voor speeches heeft oud-premier
Tony Blair van het Verenigd Koninkrijk veel politiek succes te danken. Het
schrijven van speeches zijn net militaire operaties, waar ze precies de juiste
balans zoeken tussen inspiratie, vergezichten en bewijsvoering. Ze laten
daarbij werkelijk niets aan het toeval over. Oud-president Bill Clinton deed
bijvoorbeeld er alles aan om in de huid van zijn kiezers te kruipen, al moest
hij er in het midden van de nacht voor naar een winkelcentrum om naar hun
verhalen te luisteren. Zonder meer indrukwekkend!

Inspiratie
kan niet zonder persoonlijkheid

Ondernemers
van topbedrijven zoals Steve Jobs, Elon Musk en zelfs de introverte Tim Cook
weten het publiek te raken dankzij hun uitgekiende speeches. Het is daarbij
cruciaal dat het publiek hun drijfveren en hun persoonlijke achtergronden kent.
Pas dan kunnen mensen zich met hen verbinden. Hoe anders is dat bij de
bestuurders in Nederland, die we voornamelijk kennen van hun functionele maar
vaak saaie presentaties over de cijfers. Ik moet zeggen dat er enkele uitzonderingen
zijn, zoals Pieter Zwart van Coolblue.

Manipulatie
of oprechte verdieping?

Ondertussen
ligt er bij deze communicatiestrategie wel manipulatie op de loer. Zo wist
Berlusconi precies hoe hij de Nederlandse tv-ploeg kon imponeren. En dat deed
hij dus ook. Als eigenaar van vrijwel alle belangrijke commerciële
televisiestations in Italië had Berlusconi in die tijd zijn zinnen gezet op
Endemol in Nederland. In het besef dat er een paar miljoen mensen naar de
Nederlandse televisie keken, richtte hij zich doelbewust op de tv-makers om de
opvattingen van die mensen te beïnvloeden. Hij verkleedde zich die dag minimaal
vier keer, liet zich op uitgekookte wijze in beeld brengen en zorgde zelf voor
indrukwekkende camerashots. Als een kameleon paste hij zich aan om zijn publiek
te behagen. Endemol kreeg hij niet, maar dankzij dat extreme
aanpassingsvermogen werd hij wel drie keer premier van Italië.

Oprechte aandacht

Zoals veel
dingen op televisie zijn beelden van wereldleiders niet altijd hoe het lijkt.
Zo zijn er beelden van oud-president Clinton en Hilary Clinton op de grens van
Kosovo en Macedonië in 1999: op de beelden zien we het presidentiële paar een
bezoek brengen aan een omvangrijk vluchtelingenkamp. Voor de kijkers leek het
alsof de Clintons zich midden in het kamp bevonden, symbolisch hand in hand met
de verdrukten en dat ze met aandacht interesse toonden in de leefomstandigheden
in de kampen. In werkelijkheid stonden ze in een splinternieuw afgeschermd
kampje naast het eigenlijke kamp. Als dat bekend wordt is alle effort die je
erin gestoken hebt weg. Mensen willen authenticiteit en oprechte aandacht
i.p.v. een fotomomentje. Echte aandacht is cruciaal om mensen voor je te
winnen. Als ondernemer wil je ook graag langdurige relaties opbouwen met klanten,
leveranciers en anderen in je netwerk. Toon echte interesse! Stap bijvoorbeeld niet
te snel in de auto na het geven van een speech of presentatie, maar neem even
de tijd voor een goed nagesprek. Denk niet dat bij afronding van één opdracht
het klaar is, maar blijf in gesprek en wie weet leidt de connectie die je maakt
tot nog veel meer opdrachten. Wie daarvoor open staat, ziet dan genoeg
aanknopingspunten om mensen echt voor je te winnen.

Ik denk dat
het in de toekomst alleen nog maar belangrijker gaat worden, voor zowel
wereldleiders als ondernemers, om écht te inspireren om mensen in beweging te
zetten. En dit doe je door te luisteren, door je te verdiepen in de mensen en
door te kijken naar gemene delers tussen tegengestelde partijen. Verbind je op
persoonlijk vlak met jouw doelgroep!