Het is zover, je bent klaar voor die nieuwe uitdaging. Of misschien ben je op zoek naar die eerste baan waarmee jij een kickstart wilt maken met jouw carrière. Je bent zeker niet de enigste. Dat is het hem nou net. Hoe val jij op tussen al die anderen? En als je dan eenmaal aan tafel zit, hoe zorg je dat jij die topbaan binnen haalt?
Sell your resume
Hoe zorg je dat jouw cv tussen al die andere cv’s opvalt bij bedrijven en recruiters?
Of te wel waar letten wij op als wij kijken naar een motivatiebrief en cv? Afgezien van jouw opleiding, ervaring, (contact) gegevens wordt het persoonlijke aspect steeds belangrijker!
Wat maakt jou uniek? Dat maakt jouw cv ook uniek!
Op deze manier maak je zo’n persoonlijk profiel, de term zegt het al, een stukje persoonlijker. Dit is belangrijk als je wilt opvallen tussen tientallen of zelfs honderden cv’s. Jouw werkervaring en opleidingen in chronologische volgorde benoemen is bekend, maar alléén de belangrijkste taken vermelden kan nog wel als lastig worden gezien. Want wat is nou belangrijk en wat minder belangrijk? Een recruiter kijkt gemiddeld maar 6 seconden naar een cv om hier een oordeel over te doen! Belangrijk is dat je snel kunt zien wat je hebt gedaan, kortom: Keep it clear, but intriguing!
FIRST IMPRESSIONS LAST
Jouw cv is opgevallen en je bent uitgenodigd om aan tafel te komen bij een bedrijf… en dan? Hoe zorg je ervoor dat jouw eerste indruk goed is? Wat zeg je? Wat heb je aan? Welke vragen stel je? Allemaal beïnvloedbare factoren die ervoor kunnen zorgen dat het bedrijf een positieve of een negatieve eerste indruk van jou krijgt.
Maar waarom is die eerste indruk eigenlijk zo belangrijk (en vaak blijvend)? Het antwoord is onder andere te vinden in de evolutieleer. Oorspronkelijk werd de eerste indruk gebruikt om mogelijk gevaar in te schatten. In een fractie van een seconde moest de oermens een mogelijke tegenstander inschatten op dreigingsniveau. Hier komt dan ook onze intuïtie, ofwel ons buikgevoel, vandaan. Daarom vinden we het vaak ook nog lastig om tegen dit buikgevoel in te gaan; uit angst om de verkeerde keuze te maken en in contact te komen met gevaar.
Zo is er bijvoorbeeld een verband tussen waargenomen intelligentie en het maken van oogcontact en bestaat er ook een koppeling tussen ‘intelligente kleding’ en de ingeschatte mate van succesvol zijn. De juiste vragen stellen houdt weer verband met betrokkenheid en voorbereid zijn op het gesprek en het desbetreffende bedrijf. Kortom: laat je ‘goede’ eigenschappen vooral zien tijdens het gesprek! Weet waar je goed in bent en waar jij energie van krijgt, weet ook voorbeelden te noemen van die dingen en ga voorbereid het gesprek aan. Want wie zich vergeet voor te bereiden, bereid zich voor vergeten te worden!
Mocht jij nu nog graag meer willen weten of sta jij op het punt om een stap te zetten naar een nieuwe uitdaging? Neem contact met ons op en dan kijken we samen of wij wat kunnen betekenen voor jouw nieuwe uitdaging!