Tips voor meer werkgeluk op de werkvloer!
We rennen vaak van afspraak naar afspraak. We werken keihard om een doel te bereiken om vervolgens direct weer door te gaan naar de volgende deadline. Er is niks mis met ambitieus zijn, hoge doelen stellen en hard werken. De economie ging niet voor niets ontzettend goed totdat we in maart 2020 keihard op de rem moesten gaan staan en we letterlijk verplicht werden om afstand van elkaar te nemen. Een moment om even stil te staan. Maar hoe ga je als organisatie op dit moment om met werkgeluk en wat komt er allemaal bij kijken om medewerkers vitaal te houden in “het nieuwe normaal”? In dit blog lees je meer hierover en krijg je concrete tips hoe je als werkgever kunt zorgen voor meer geluk op de werkvloer.
Chief Happiness Officer
Duurzame inzetbaarheid, Vitaliteit en de Employee Experience zijn thema’s die niet meer weg te denken zijn in de wereld van HR. Elke HR professional realiseert zich waarschijnlijk dat door schaarste op de arbeidsmarkt en uitstroom door vergrijzing, het belangrijker dan ooit is om medewerkers te behouden voor de organisatie, en het liefst in de gelukkigste vorm! De opkomst van functies als Chief Happiness Officer bevestigen dit. De Chief Happiness Officer in een bedrijf is de manager van het geluk van werknemers. De CHO-posten zijn gecreëerd om ervoor te zorgen dat aan de welzijnsbehoeften van werknemers wordt voldaan.
In plaats van de klant, wordt de werknemer gezien als koning. En dat is niet gek.
Een gelukkig mens is creatiever en socialer in de omgang. Ook zijn gelukkige medewerkers gemiddeld minder vaak ziek, hebben langer te leven en hebben veel meer zin en energie om nieuwe stappen te ondernemen (Hees, 2016). Ze zijn dus productiever, krijgen betere beoordelingen, zijn meer gedreven en kunnen veel beter omgaan met stress in het werk. In de afbeelding hieronder zijn de vier gemoedstoestanden te zien die kunnen voorkomen tijdens je werk. In het figuur wordt geluk, bevlogenheid genoemd en daarbij horen de kenmerken enthousiast, blij, gelukkig, opgewekt en energiek. In dit model is te zien dat bevlogenheid het tegenovergestelde is van burn-out.
Tips voor het stimuleren van werkgeluk
Werkgeluk bestaat uit de componenten purpose, flow en fun & friendship (ofwel zingeving, voldoening en plezier & verbinding). Mensen zijn het gelukkigst in hun werk als ze het gevoel hebben zinvol werk te doen, als ze vooruitgang boeken en als ze positieve momenten delen met hun collega’s. Nederlanders zijn het gelukkigst op het werk wanneer ze een goede relatie hebben met collega’s, dit staat met stip op nummer 1 in diverse onderzoeken. Daarentegen wordt een slechte leidinggevende gezien als grootste boosdoener wanneer dat geluk ontbreekt. Je kunt hieruit concluderen dat organisaties die met werkgeluk bezig zijn succesvoller zijn. Maar hoe stimuleer je als werkgever dan het geluk van medewerkers en hoeveel invloed heb je als organisatie op het werkgeluk van medewerkers?
- Autonomie
Van nature hebben mensen de behoefte om zelf te kunnen kiezen wat ze doen en hoe ze dat doen. Medewerkers die gelukkiger zijn, nemen ook vaker de regie op de werkvloer in handen. Het is bewezen dat een medewerker die zelf mag beslissen en bepalen, aan de ene kant zelf gelukkiger is, maar aan de andere kant ook productiever in de organisatie. Er kan dus gesteld worden dat geluk samen hangt met autonomie. Medewerkers worden dus blijer als ze de keus hebben en daar wordt iedereen productiever van.
- Sociale contacten
Een goede band met de leidinggevende en collega’s staat zoals gezegd op nummer 1 in Nederland. Een fijne werksfeer, humor en plezier: dat voelt goed! - Focus op talenten
Medewerkers worden gelukkiger op de werkvloer wanneer er focus wordt gelegd op de talenten en passie van de medewerkers, in plaats van de aangeleerde kwaliteiten. Het verbinden van persoonlijke drijfveren met die van de organisatie, werkt motiverend en stimulerend. Meer weten over de drijfveren en talenten van medewerkers?
- Zingeving
Medewerkers zijn gelukkiger in hun functie wanneer zij het gevoel hebben echt een bijdrage te leveren aan een groter geheel. Het hebben van duidelijke gezamenlijke doelen verbindt de werknemers met de organisatie.
Hoe dan?
In de afgelopen maanden is er een snelle omslag gemaakt in de richting van een andere vorm van werken. Terug gaan naar een volledige bezetting op kantoor is in bijna geen enkele organisatie aan de orde. Er zijn veel artikelen te vinden over de toekomst van het kantoor. Het werkgeluk en de vitaliteit van medewerkers is in de nieuwe situatie nog belangrijker geworden. Er is meer afstand tussen collega’s en sociale activiteiten zoals een vrijdagmiddagborrel of wekelijkse bootcamp-les, kunnen niet doorgaan. Om inzichtelijk te krijgen waar medewerkers behoefte aan hebben en wat je als organisatie zou kunnen doen, zijn de volgende doelen opgesteld als richtlijn voor het opstellen van een vitaliteits- en duurzaam inzetbaarheidsprogramma:
- Krijg helder in beeld wat de behoefte van medewerkers en organisatie is
- Krijg inzicht in de huidige inzetbaarheid van medewerkers
- Bied een passend vitaliteitsprogramma aan medewerkers
Last but not least
Iedereen heeft behoefte aan verbinding met andere mensen in hun omgeving. Ons gevoel van werkgeluk en daarmee onze vitaliteit, wordt onmiddellijk groter dankzij een goed onderling contact en een fijne samenwerking. Maak het daarom (virtueel) gezellig! Geef een compliment, zeg iets aardigs, toon begrip en maak gebruik van je (gepaste) humor 😉
Bronnen:
Chamberlain, A. (2017, 6 december). 6 Studies Showing Satisfied Employees Drive Business Results. Glassdoor. https://www.glassdoor.com/research/satisfied-employees-drive-business-results/
Mes, H., & Peper, G. (2019). Werken aan werkgeluk (1ste editie). Vakmedianet.
Afbeelding: Het circumplexmodel van Russel (1993, 2003, aangepast door Bakker & Oerlemans, 2011)