Waar ligt de grens?
Meer dan de helft van de HR-managers geeft aan regelmatig over te werken. Managers draaien in tegenstelling tot medewerkers zelfs het vaakst overuren blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor Statistieken. Mensen gaan overwerken als het druk is en ze te veel moeten/willen doen in, vaak, te weinig tijd.
Druk zijn betekent dat je veel taken hebt die voldaan moeten worden. Om medewerkers gezond en tevreden te krijgen en te houden zijn HR-managers nu drukker dan ooit en ontzettend belangrijk in een organisatie.
Vraag aan een gemiddelde HR-manager wat de ambities allemaal zijn en er volgt een hele lijst. Om maar wat actuele thema’s te noemen: De duurzame inzetbaarheid moet worden gewaarborgd, er moet geïnvesteerd worden in diversiteit, er moet aan talentmanagement worden gedaan en ga zo maar verder. En dan hebben we ook nog te maken met de gevolgen van Covid-19 en de veranderende (thuis) werkvloer.
De vraag is: Is het haalbaar om alle punten op die lange lijst ook af te krijgen? Eén ding is zeker, als je alles tegelijk doet, krijg je niks. En elk punt op die lange lijst behoeft voldoende aandacht en tijd om die investering er ook uit te kunnen halen.
Om ervoor te zorgen dat alle onderwerpen goed geïmplementeerd worden moet je er als HR-manager ook een helikopterview kunnen hebben en niet door de dagelijkse werkzaamheden het overzicht verliezen. Hoe zonde is het om de resultaten van jouw plannen te missen omdat je er de tijd niet voor hebt om hier goed naar te kijken!
Te veel willen doen, te veel op je bordje nemen zit in ons DNA. Je rent van hot naar her. Je moet de was nog ophangen, er komt net een opdracht van je werk binnen en tot overmaat van ramp moet de hond ook nog worden uitgelaten. Maar hoe weet je nu of je te veel doet? En hoe weet je of je je grens over gaat? En waarom is het eigenlijk zo belangrijk dat je niet te veel doet?
Een overwerkte werknemer kan door al zijn ambities en die van de organisatie het zwart voor de ogen krijgen. Als je dit bij jezelf merkt, hoe ga je daar dan mee om? En als je dit bij je medewerkers ziet ontstaan? Wat is jouw rol als HR-manager dan?
Signalen van overwerktheid
Veel mensen hebben moeite om de tijd juist in te delen. Maar als je te veel begint te doen, zul je merken dat je voor bepaalde dingen ineens geen tijd meer hebt of maakt. Eén van de eerste dingen die mensen dan schrappen is: sporten. Dat blijkt uit het onderzoek van het Centraal Bureau voor Statistieken. Je kan de motivatie er niet meer voor opbrengen en hebt er ook gewoon geen tijd meer voor.
Het schrappen van sporten uit de agenda kan één van de eerste signalen zijn dat je te veel doet. Naast sporten schrappen we ook snel: het koken, een hobby of het lezen van een goed boek. Bij het HR-vak gebeurt precies hetzelfde. Al vond je eerder bijvoorbeeld talentmanagement nog zo belangrijk en had dit voor het HR-beleid zoveel prioriteit, toch wordt het thema door gebrek aan tijd naar achteren geschoven.
Een ander signaal van overwerktheid heeft te maken met emoties. Ineens merk je dat je veel sneller geïrriteerd raakt, de kleinste dingen waar je vroeger gewoon overheen gestapt was zijn ineens enorme obstakels geworden.
Je raakt sneller in conflict met anderen (en jezelf!). ’s Nachts herstel je vervolgens weer minder omdat je slecht slaapt van alle stress, je eetlust en concentratie veranderen. Je komt in een vicieuze cirkel terecht. Mocht je één of meerdere van bovenstaande aspecten ervaren. Twijfel dan niet en onderneem actie. Maar wat voor actie? Te veel willen doen is slecht voor je gezondheid. Bovendien heeft het een negatieve invloed op je medewerkers.
Dit blijkt uit het rapport over Gezondheid en Welzijn van het CBS. Voor een HR-manager die zwart voor de ogen krijgt en tijdelijk om hulp vraagt zou een herverdeling van HR-taken een eerste mogelijkheid kunnen zijn. Door een stijgend personeelsverloop vragen niet alleen werving en selectie om meer aandacht. Ook alle HR-thema’s, die bij kunnen dragen aan de binding van de organisatie vragen om meer tijd en capaciteit.
Meer weten over dit en andere HR-vraagstukken? Neem contact op met Eqib en kom bijvoorbeeld meer te weten over het tijdelijk en flexibel inzetten van HR via de HR-strippenkaart.