Het gevecht om talent

Gevecht om talent

Talent. Wie is er niet mee bezig? Bij Eqib is talent iets wat iedere dag weer centraal staat. Niet alleen het zoeken naar talent en ermee in contact komen, maar ook talent inzichtelijk maken, talent in je organisatie behouden en natuurlijk hoe je het optimaal inzet of laat groeien!

Inmiddels ben ik zelf ruim een decennia (ahum) werkzaam in wereld van HR, waarvan een groot deel gericht op het aantrekken van talent. Met mijn roots in IT-Recruitment waar ik niet beter wist dan een structureel verschil tussen vraag en beschikbaarheid in de arbeidsmarkt, zie je al jaren dat die schaarste de norm is geworden voor tal van vakgebieden. Talent aantrekken, behouden en ontwikkelen is een opgave voor menig werkgever.

Talent aantrekken

Volgens mij is er geen bedrijf dat zich kan veroorloven, zich niet te mengen in de strijd om talent. Schaarste in IT is er al zolang ik werk maar nog altijd toenemend en inmiddels is dit fenomeen ook in andere branches ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan de toenemende mate van zzp’ers in de zorg of het onderwijs en als het gaat om functies richting finance, marketing, management, HR of Recruitment.

De actuele schaarste in de arbeidsmarkt zorgt dat zelfstandig ondernemerschap steeds interessanter wordt, dit biedt namelijk de mogelijkheid voor een hoger inkomen, meer flexibiliteit en variatie. Het “juiste” talent aantrekken wordt dus steeds uitdagender, aangezien de behoeften en drijfveren van generaties op de arbeidsmarkt sterk verschillen en er een verschuiving plaatsvindt van werkervaring- en opleiding naar competenties en potentie.

Praktische tips
Goed, maar hoe kom je nou eigenlijk in contact met het talent dat je organisatie nodig heeft? Ik geef je graag een aantal praktische tips:

  • Zorg ervoor dat de missie en visie van je organisatie duidelijk is. Welke toegevoegde waarde biedt je organisatie? Waar geloven jullie in? Wat maakt jullie uniek?
  • Wees je bewust van wat je organisatie aantrekkelijk maakt. Zoals ontwikkelmogelijkheden, opleidingsmogelijkheden of flexibiliteit. Zorg er dan ook voor dat dit uitgedragen wordt!
  • Ga na welke toegevoegde waarde jij als organisatie kunt hebben voor nieuwe medewerkers. Als dit aspect in combinatie met de voorgaande twee niet duidelijk is, hoe weten talentvolle kandidaten dan dat zij bij jouw organisatie aan het juiste adres zijn?
  • Gebruik medewerkers als ambassadeurs voor je werkgeversmerk. Van nieuwe enthousiaste gestarte medewerkers blijkt 86% het eerste jaar dat zij werkzaam zijn, de organisatie aan te raden bij vrienden en kennissen. In de jaren die daarna volgen, daalt dit percentage.

Het uitdragen van jouw werkgeversmerk blijkt niet alleen van belang om talent aan te trekken, maar speelt ook een rol in het behouden van talent. Door uit te dragen wat je als organisatie doet om talentvolle mensen te behouden, helpt ook om talent juist aan te trekken!

Talent behouden & laten groeien

Als je het talent binnen hebt wil je dat natuurlijk ook behouden om tot bloei te laten komen. Om dit succesvol te doen is het belangrijk om met een paar dingen rekening te houden. Zo kun je als werkgever denken aan:

  • Onboarding: De eerste maanden bij een nieuwe werkgever zijn cruciaal als we kijken naar de productiviteit en betrokkenheid van nieuwe medewerkers. Bijna één op de drie nieuwe medewerkers verlaat zijn of haar werkgever binnen het eerste jaar. Hoe beter iemand wordt ingewerkt, des te groter de kans dat diegene zich onderdeel voelt van de organisatie en langer blijft.
  • De drie intrinsieke motivatie verhogende elementen van Daniel Pink (2009):
    1. Meesterschap: Zorg dat mensen beter kunnen worden. Door taken te geven die passen bij de capaciteit van de persoon, maar daarnaast ruimte en ondersteuning te bieden om te kunnen groeien zorg je ervoor dat zij het gevoel van vooruitgang krijgen, wat bijdraagt aan de innerlijke drive van mensen.
    2. Autonomie: Zorg dat mensen zelf keuzes kunnen en mogen maken. Hoe zij hun tijd indelen, welke werkzaamheden zij uitvoeren en de manier waarop, gecombineerd met wie diegene werkt. Geef vertrouwen en ruimte! Dit zorgt ervoor dat mensen meer betrokken zijn met wat zij doen.
    3. Zingeving: Zorg dat mensen werken aan het juiste doel
      Veel mensen zoeken zingeving in iets anders dan eigenbelang.  Het gevoel maatschappelijk “bij te dragen” of “impact te hebben” wordt een steeds grotere motivatie van mensen!
  • Geef richting: Zorg voor een helder doel waaraan medewerkers kunnen werken zodat zij weten waar “zij het voor doen”.
  • Wees je bewust van de ontwikkeling die medewerkers doormaken: Blijf in gesprek over voortgang, wensen en verbetersuggesties. Ik herken dit niet alleen bij mijzelf, maar ook in de professionals wie we spreken. De mate waarin persoonlijke zingeving aansluit bij het doel van de organisatie en bedrijfsstrategie speelt hierin een belangrijke rol. Zie hier meer toelichting over Pink’s uitwerking.

Het is niet makkelijk om talent aan te trekken én te behouden, terwijl het succes en de continuïteit van organisaties in grote mate afhangt van de juiste mensen aan boord hebben. De samenstelling van talenten binnen een organisatie, het potentieel dat hierin schuilt en het weten te benutten hiervan, dat is waar organisaties het verschil kunnen maken. Mensen kiezen vandaag de dag immers niet meer voor slechts een baan, ze kiezen voor een omgeving en een rol waarin ze hun potentieel kunnen benutten. Een organisatie die hierin slaagt, slaagt in het aantrekken en benutten van talent.

Weet niet alleen een baan te bieden, maar een toekomstperspectief waarin mensen de beste versie van zichzelf kunnen zijn!

2 gedachten over “Het gevecht om talent”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Al bijna 20 jaar jouw HR Business Partner

Wil jij meer weten?

Neem contact met ons op.

Hengelo
Hazenweg 60
7556 BM Hengelo
Routebeschrijving
074 349 40 74

Deventer
Keulenstraat 21
7418 ET Deventer
Routebeschrijving
074 349 40 74

Zwolle
Grote Voort 207
8041 BK Zwolle
Routebeschrijving
074 349 40 74

Contact