Hoe en waarom een exitgesprek voeren?

Hoe en waarom een exitgesprek voeren?

Het nieuwe jaar is van start, goede voornemens, nieuwe kansen, we hebben er allemaal ongetwijfeld een en ander in voorbij zien komen.

Een nieuw jaar heeft een speciaal randje als dat samenvalt met een nieuwe baan.

Zo zijn in mijn eigen team in Hengelo 2 nieuwe collega’s gestart en tegelijkertijd is een gewaardeerde collega ergens anders begonnen aan een nieuwe uitdaging. Naar aanleiding van dat exitgesprek, dacht ik, een interessant onderwerp om wat meer over te delen. Zeker kijkend naar de huidige arbeidsmarkt. 

Wat is een exitgesprek eigenlijk?

Een exitgesprek is een gesprek tussen de vertrekkende medewerker en HR/Manager. Dit gesprek is geen verplichting, maar kan wel heel waardevol zijn voor zowel de vertrekkende medewerker als de Manager en HR. Sterker nog, het is één van de belangrijkste gesprekken die je als werkgever met een medewerker kunt voeren. Met behulp van een exitgesprek kun je als werkgever inzicht krijgen waarom de medewerker wou vertrekken, wat de directe aanleiding was en hoe het vertrek is ervaren.

Waarom een exitgesprek?

Het gesprek geeft inzicht in de redenen waarom de collega voor een nieuwe baan kiest. Je kunt als werkgever uit dit gesprek verbeterpunten halen die zelfs tot aanzienlijk minder verloop kunnen leiden. Kortom: uit het voeren van een exitgesprek kun je waardevolle informatie halen waar je later je voordeel mee kunt doen. Tegelijkertijd is dit gesprek ook een kans om het vertrek van de betreffende medewerker op een goede manier af te sluiten, wat ook weer invloed heeft op de employee journey en je employer branding!

Hoe voer je een exitgesprek?

  • Bepaal wanneer je het gesprek wilt voeren. Het voeren van dit gesprek na het beëindigen van het dienstverband kan ervoor zorgen dat diegene in het gesprek meer open is
  • Bepaal wie het gesprek gaat voeren, om openheid in het gesprek te stimuleren wordt het bij voorkeur door HR of een andere manager dan de leidinggevende gevoerd
  • Voer het gesprek face to face, dit voorkomt dat het gesprek veranderd in een monoloog
  • Ga op zoek naar factoren, al dan niet de doorslaggevende factor voor deze collega om te kiezen voor een andere werkgever
  • Stel vragen zodat je een duidelijk beeld krijgt van hoe de collega de werksfeer en omstandigheden heeft ervaren  
  • Zoom uit, kijk niet alleen naar de laatste fase van het dienstverband, maar kijk naar het geheel
  • Sta stil bij wat diegene het meest heeft geleerd en het meeste plezier aan heeft beleefd
  • Maak het gesprek persoonlijk, reflecteer en sluit het gesprek goed af

Een goed exitgesprek kan dus informatie opleveren die bijdraagt aan het vergroten van aantrekkelijk werkgeverschap. Ook oud werknemers zijn ambassadeurs van de organisatie!

Beiden zaken die vandaag de dag van groot belang zijn, aantrekkelijk werkgeverschap vergroten en een goed werkgeversmerk (employer branding), zijn niet makkelijk om neer te zetten. Dit goed doen kost tijd en aandacht. Het is een vak. Ons vak. Dus wil jij tips & tricks op dit vlak? Houd ons in de gaten en neem contact op, wij denken graag met je mee!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geen verwante artikelen

    Wil jij meer weten?

    Neem contact met ons op.

    Hengelo
    Hazenweg 60
    7556 BM Hengelo
    Routebeschrijving
    074 349 40 74

    Deventer
    Keulenstraat 21
    7418 ET Deventer
    Routebeschrijving
    074 349 40 74

    Zwolle
    Grote Voort 207
    8041 BK Zwolle
    Routebeschrijving
    074 349 40 74

    Contact