Toen ik in 1998 begon als technisch recruiter werden 90% van de kandidaten geworven door een advertentie in de zaterdagkrant te zetten en werden kandidaten via de fax voorgesteld aan onze opdrachtgevers. Tegenwoordig niet meer voor te stellen! In de loop van de jaren zijn veel dingen veranderd en de aankomende jaren zal dit niet veranderen. Zoals in de afgelopen weken nogmaals is benadrukt door het Saxion en het ROC is een gevolg van de bevolkingskrimp in Twente dat er een groot tekort is aan technische mensen. En deze tekorten aan technisch personeel zullen alleen maar toenemen. Er is een enorme concurrent op de arbeidsmarkt om de juiste techneut naar je toe te trekken. Hoe kun je als werkgever dan nog het verschil maken?
INVESTEREN IN EMPLOYER BRANDING
Employer branding is niet alleen voor grote multinationals belangrijk, juist ook voor lokale mkb bedrijven! Door bekendheid en een positieve associatie bij de werkgeversnaam is de puzzel makkelijk om de juiste werknemers voor een vacature te werven. Een goed werkgeversmerk neerzeten en onderhouden in de arbeidsmarkt is een continue proces. Welke boodschap wil jij uitdragen als werkgever? Komt deze overeen met de werkelijkheid?
RECRUITERS GAAN ZICH STEEDS MEER RICHTEN OP NICHEMARKTEN.
In de loop der jaren is recruitment een volwaardig vak geworden wat een HR-afdeling er niet zomaar naast kan doen. Om de juiste software programmeur te vinden moet je de vaktaal begrijpen en een netwerk hebben waarin de kandidaten zich bevinden. Essentieel is dat je continue in verbinding staat met de doelgroep. Een consequentie hiervan is dat je een keuze moet maken voor een specifieke nichemarkt. Vanaf het eerste contact tot en met onboarden van de juiste kandidaat moet het hele proces kloppen met de doelgroep. Want met een sterk werkgeversmerk alleen ben je er nog niet. Het volledige proces eromheen is minstens zo belangrijk. Als kandidaten zich aan het oriënteren zijn op de arbeidsmarkt hebben ze keuze en moet alles kloppen om ervoor te zorgen dat ze voor jou kiezen.
CONTENT MARKETING BINNEN RECRUITMENT
Marketeers weten dat het op het juiste moment bieden van relevante en doelgroep gerichte content al jaren één van de meest belangrijke manieren is om in contact te komen met potentiële kopers. Maar content marketing zal ook een steeds belangrijker onderdeel worden van de recruitmentstrategie. Met de juiste content op het juiste moment én platform val je op als werkgever, je kunt er jouw werkgeversmerk mee versterken, je onderscheiden van andere organisaties en je vindbaarheid in zoekmachines vergroten.
VIDEOCONTENT
Beelden zeggen zoveel meer dan woorden! Videobeelden lenen zich er uitstekend voor om kandidaten direct een inkijkje te geven in een organisatie en hoe de werkzaamheden van een functie eruitzien. Video inzetten voor recruitment is niks nieuws, maar tot op heden kun je er nog steeds het verschil mee maken in het benaderen van een mogelijk geschikte kandidaat. Beelden hoeven ook allemaal niet allemaal (te) perfect zijn. Een te gelikt verhaal zal worden gezien als een marketingtruc terwijl juist de oprechtheid en authenticiteit het voor kandidaten meer geloofwaardig zal maken.
DATA RECRUITMENT
Big data gaat steeds belangrijker worden om het juiste talent te kunnen vinden. Maar dan moet je wel de juiste tools hebben om de data te verzamelen, te analyseren en toegang hebben tot mensen die waardevolle inzichten kunnen verschaffen in deze berg aan data. Technologie is ontzettend belangrijk als het gaat om het verzamelen en verwerken van data. Maar hoewel technologie cruciaal is blijft het vinden van de juiste kandidaat mensenwerk.
Zoals je kunt lezen is recruitment een volwaardig vak geworden en is het steeds moeilijker geworden om de juiste kandidaat te vinden voor een vacature. Wil je weten op welke wijze Eqib je kan ondersteunen neem dan contact met mij op!