Onboarding: Hoe ervaren onze nieuwe collega’s dat bij ons?

“Zoals alle collega’s tegen me zeggen; om goed advies te geven aan onze klanten, moeten we het zelf eerst goed doen!” Marije de Vries  

Je leest in veel artikelen dat een goede onboarding van nieuwe collega’s ontzettend belangrijk is. Dat geven wij zelf ook aan bij onze klanten, werving van de nieuwe collega is nog maar het begin! Een goede onboarding zorgt voor het succes van de collega. En als wij dit adviseren aan onze klanten dan is het ook goed om eens te kijken hoe we dit zelf nou eigenlijk doen. Begin januari zijn Gizem, Marije en Vincent gestart bij Eqib. Gizem: “Ik kan zeggen dat niet alleen mijn eerste werkdag heel soepel verliep, maar dat het al begon in het traject ervóór. Tijdig werd ik voorzien van welkomstinformatie door mijn ‘buddy’ en werd mij nog een fijne vakantie gewenst. Erg prettig en persoonlijk. Eqib begrijpt dat de onboarding al begint vóór de eerste werkdag!”

Ze kijken terug op een mooie start. Marije: “Op dag 1 lag er een laptop voor me klaar en word ik gelijk meegenomen in allerlei kennismakingen met collega’s. We hebben uitleg gekregen over het werk, de cultuur ervaren en alle collega’s leren kennen op een heel laagdrempelige manier. Een volledige omarming van alle facetten van Eqib!”

Ook is de inwerkperiode niet gepropt in twee weken, maar uitgesmeerd over een periode waarbij de agenda van tevoren netjes is ingericht. Er is goed nagedacht over de ‘onboarding-topics’ en elke collega draagt hieraan bij. Op deze manier zit je elke keer met een andere collega: goed voor de betrokkenheid en verbinding!

Door de juiste onderwerpen in een juist tijdspad te zetten (wat heb je direct nodig om te kunnen werken en wat kan nog wachten) krijg je gedoseerd de juiste info binnen. Dit werkt beter dan alles in de eerste werkdagen te proppen. Vincent: “Vooral de sessie met de kernwaarden sprak mij persoonlijk aan in relatie tot wie Eqib is. Dit gaf mij een mooi handvat om tijdens mijn eerste klant/ kandidaat momenten in de gesprekken te benoemen. De kernwaarden van Eqib (Echt, Gedreven, Betrouwbaar en Daadkracht) zijn hierdoor voor mij niet alleen maar woorden op een muur. Ze leven ook echt binnen Eqib en dragen bij aan het boeien, (ver)binden en in de toekomst ook aan het behouden van mij als gewaardeerde collega.” 

Een onboardingstraject is nooit klaar, deze beweegt en ontwikkeld met de organisatie mee. Regelmatig evalueren van de ervaringen van zowel de nieuwe collega’s als de andere werknemers over het verlopen onboardingstraject levert altijd weer waardevolle informatie op. Zo kan het zo maar zijn dat het in de praktijk toch handiger is om bepaalde uitleg naar voren te schuiven of blijkt een ander facet toch minder prio te hebben in de eerste week.

Onboarding is echt van niet te onderschatte waarde voor een succesvolle start van een nieuwe collega. Hoe pak jij dat aan in jouw organisatie?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Al bijna 20 jaar jouw HR Business Partner

Wil jij meer weten?

Neem contact met ons op.

Hengelo
Hazenweg 60
7556 BM Hengelo
Routebeschrijving
074 349 40 74

Deventer
Keulenstraat 21
7418 ET Deventer
Routebeschrijving
074 349 40 74

Zwolle
Grote Voort 207
8041 BK Zwolle
Routebeschrijving
074 349 40 74

Contact