Offboarding

Offboarding: Een vertrekkende collega. Niet leuk, of toch wel? Een goede offboarding is essentieel, voor zowel de vertrekkende medewerker als voor jouw organisatie. In deze blog duiken we wat dieper in het thema Offboarding als belangrijk onderdeel van de Employee Experience.

 

Wat is Offboarding?

Offboarding is het gehele proces rondom uitdiensttreding van een collega. Het omvat niet alleen de praktische zaken zoals het inleveren van bedrijfsmiddelen of afscheidsmoment, maar het gehele proces van afscheid nemen op een respectvolle en betekenisvolle manier.

Het belang van respectvolle Offboarding

Het respectvol behandelen van vertrekkende werknemers is van essentieel belang, vanuit wie het initiatief tot vertrek ook komt. Door respect en oprechte aandacht te tonen, kan een organisatie niet alleen haar bedrijfsreputatie verbeteren, maar ook voormalige werknemers omvormen tot ambassadeurs die waardevol kunnen zijn voor toekomstige werving en klantenbinding.

De relatie tussen Onboarding en Offboarding

Hoewel Onboarding en Offboarding twee verschillende processen zijn, delen ze een gemeenschappelijk doel: ervoor zorgen dat werknemers positieve ervaringen hebben met hun organisatie, zowel bij het binnenkomen als bij het vertrek. Deze processen vertegenwoordigen het begin en einde van de employee journey, de cyclus die een collega doorgaat gedurende de periode van indiensttreding.
Waar onboarding zich richt op het verwelkomen en goed laten landen van nieuwe medewerkers, biedt offboarding een kans voor een fijne en prettige afsluiting van de relatie met vertrekkende werknemers.

Offboarding ter versterking of afbreuk

Een goed offboardingsproces kan een organisatie versterken op verschillende manieren:

  • Het draagt bij aan de employee experience ten gunste van de rol als ambassadeur die voormalig collega’s kunnen spelen. Collega’s die op een respectvolle en waardige manier worden uitgezwaaid, zullen eerder geneigd zijn om positief over hun voormalige werkgever te spreken, wat kan leiden tot een goede mond-tot-mondreclame en een positieve indruk op potentiële werknemers.
  • Het vergroot de kans op “boemerangmedewerkers”, voormalige werknemers die later terugkeren vanwege hun positieve ervaringen.
  • Blijvende medewerkers omarmen veranderingen in werkomgevingen evenals de komst van eventuele nieuwe collega’s beter.
  • Met een goede offboarding worden afscheidnemende collega’s geactiveerd om vrienden, kennissen, collega’s aan te bevelen om bij jouw organisatie te komen werken of met je samen te werken. Voormalig medewerkers kunnen immers ook (potentiële) klanten zijn.

De rol van het exitgesprek

Exitgesprekken zijn een essentieel onderdeel van het offboardingsproces. Middels dit gesprek bied je iemand de kans om open en eerlijk over zijn of haar ervaringen binnen jouw organisatie te vertellen. Deze inzichten kunnen helpen om de algehele employee experience gedurende de gehele employee journey te verbeteren. Meer weten over het hoe een exitgesprek te voeren? Kijk dan hier. Ontzeg jezelf als organisatie geen kennis en inzicht.

En na het afscheid?

Na het afscheid stopt de employee experience niet. Via bijv. evenementen gericht op kennisdeling, netwerken of alumni-activiteiten kun je met voormalig collega’s in contact blijven en de relatie op een andere manier vormgeven. Vergeet ze dus niet, zo kun je ervoor kiezen attent te blijven met belangrijke levensmomenten en door in contact te blijven, blijf je op de hoogte of er mogelijkheden zijn om elkaar te versterken. Denk aan wederzijdse doorontwikkeling en groei, in kennis, ZPP of vanuit een andere hoedanigheid waarin de relatie opnieuw aan te halen is.

Conclusie

Een offboardingsproces is van belang voor je imago als werkgever en in de markt. Een goed proces kan bijdragen aan het aantrekken van talent, het stimuleren van boemerangmedewerkers en helpen aan nieuwe klanten. Organisaties kunnen hiermee waardevolle ambassadeurs creëren.

De mensen die je organisatie echt begrijpen, in het bijzonder de waarden, cultuur en manier van zakendoen, zijn immers de mensen die er werken en hebben gewerkt. Wordt dit op positieve wijze gedeeld, vergroot dat alleen maar meer het succes van een organisatie.
Kortom, een goede offboarding als onderdeel van een positieve employee journey kan een organisatie op verschillende manieren helpen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geen verwante artikelen

    Al bijna 20 jaar jouw HR Business Partner

    Wil jij meer weten?

    Neem contact met ons op.

    Hengelo
    Hazenweg 60
    7556 BM Hengelo
    Routebeschrijving
    074 349 40 74

    Deventer
    Keulenstraat 21
    7418 ET Deventer
    Routebeschrijving
    074 349 40 74

    Zwolle
    Grote Voort 207
    8041 BK Zwolle
    Routebeschrijving
    074 349 40 74

    Contact