
De Opkomst van de Chief AI Officer: Technologie en The Human Factor op C-Level
Inhoudsopgave
Werven van passende medewerkers is een van de grootste uitdagingen voor een organisatie. Er zijn veel andere organisaties die samen met jou de strijd aan gaan om de beste kandidaten binnen te halen. Het inzetten van je gebruikelijke recruitmentactiviteiten en -technieken blijkt steeds minder effectief. Gelukkig is er voor de meeste problemen vaak ook een oplossing! Graag vertel ik je meer over Recruitment Marketing!
Breng jouw team naar een hoger level door gebruik te maken van een goede Recruitment Marketingstrategie voor het aanspreken van latent werkzoekenden.
Ik hoor je denken: “Wat is deze “gouden” formule dan precies?”.
Recruitment marketing is een recruitmentstrategie welke specifiek gericht is op het bereiken van latent werkzoekenden. Voordat we verder gaan is het goed om te weten dat er gemiddeld slechts 10% tot 18% actief op zoek is naar een nieuwe baan. Een veel grotere doelgroep is de latent werkzoekenden. Gemiddeld zijn er tussen de 60% en 70% latent werkzoekenden. Zij staan eventueel open voor een nieuwe baan, maar zijn niet actief op zoek. Ben je dus op zoek naar versterking van het team? Dan is Recruitment Marketing een gouden greep waar je in eerste instantie wellicht niet aan gedacht hebt.
Anders dan de klassieke manier van recruitment, waarbij je een vacature schrijft en hoopt dat er een actiefwerkzoekende op je vacature kijkt, ga jij met je verhaal naar de kandidaat toe. Je begeeft je tenslotte daar waar je doelgroep zich het vaakst begeeft zodat je top of mind bent als werkgever zijnde. Het doel van deze strategie is dat latent werkzoekenden op een laagdrempelige manier kennis kunnen maken met jouw organisatie.
Waarom is het zo gaaf om voor jullie te werken? Wat maakt jullie een unieke organisatie? Je laat het zien doormiddel van campagnes die je getarget onder een doelgroep uitzet die voor jouw interessant is. In traditionele termen zou je hierin ook wel kunnen spreken van push marketing, maar dan in een specifiek jasje.
Je gebruikt recruitment marketing in de fase vóór het sollicitatieproces. Het zijn de verschillende manieren die een organisatie gebruikt om de juiste kandidaten te werven, te selecteren en ze uiteindelijk te binden aan de organisatie. Wanneer je dit op de juiste manier uitvoert, zorgt dit voor een langdurige, goede relatie met je werknemers. Daarnaast versterkt het de basis met nieuwe kandidaten voor de toekomst.
Strategische communicatie is een van de belangrijkste factoren in dit proces. Wie is je doelgroep en hoe communiceer je met ze? Elke doelgroep (met een gemaakte achtergrond persona) dien je namelijk op een andere manier te benaderen. Wat maakt jouw organisatie dan zo uniek? Waarom werken mensen er al 10 jaar, nog steeds met veel plezier? Waarom wilden ze hier graag starten en wat trok ze destijds aan? Dit zijn voorbeelden van vragen welke van belang zijn in om tot de beste recruitment marketingstrategie te komen.
Wat is nu het doel van deze marketingstrategie? Ik geef je een voorbeeld:
Zou jij een telefoon aanschaffen zonder eerst op onderzoek uit te gaan? De meeste van ons zullen diepgaand research uitvoeren voordat we een nieuwe telefoon aanschaffen. Denk bijvoorbeeld aan het vergelijken van prijzen bij verschillende aanbieders, het vergelijken van de kwaliteit van verschillende merken en het zoeken naar de beste deal. Het is niet gek dat kandidaten dit óók doen voordat zij ergens solliciteren. Zeker nu, met een enorme overkill aan vacatures.
Tegenwoordig zou je kandidaten kunnen zien als consumenten. Kandidaten willen steeds meer weten over de organisatie waar zij gaan solliciteren. Zo lezen ze (net als consumenten) reviews, checken ze de social mediakanalen en bezoeken ze de website. Dit allemaal om een afweging te kunnen maken of de organisatie ook daadwerkelijk bij hen past.
Hoe zorg je voor een goed team? Recruitment marketing is de eerste stap.
Denk hierbij aan de missie, visie en de bedrijfscultuur van de organisatie. De keuze om wel óf niet te solliciteren zal hierdoor worden beïnvloed. Daarnaast heeft een kandidaat tegenwoordig ruime keuze uit verschillende organisaties (en ben jij helaas niet alleen aanwezig op de markt). Des te meer reden om jouw organisatie zo goed mogelijk op de kaart te zetten met het oog op de werknemers én kandidaten.
Daarvoor gaan wij terug naar het begin: recruitment marketing wordt in de eerste fase van het recruitmentproces ingezet (ook wel bekend als de awareness fase). In deze fase begint de kandidaat interesse te ontwikkelen voor de organisatie en hij kan op dat moment de overweging maken om te solliciteren. Op dit punt wordt vaak de Employee Value Proposition (EVP) ingezet. De EVP geeft weer wat de toegevoegde waarde is voor de kandidaat en wat jouw organisatie hem te bieden heeft. Wanneer de kandidaat ook daadwerkelijk heeft gesolliciteerd, ga jij als Recruiter over tot het daadwerkelijk binnenhalen van de kandidaat!