
De Opkomst van de Chief AI Officer: Technologie en The Human Factor op C-Level
Wat een immense sociale impact heeft de COVID-19 pandemie op
de wereld, op Nederland, op werkgevers, op ons allemaal! De rol van leidinggevenden
komt nu nog veel meer onder het vergrootglas te liggen. Als je gewend bent om als
leidinggevende, directeur/eigenaar of manager “old school” te leiden, dan
vraagt de huidige situatie nog meer van je. Het biedt tegelijkertijd ook kansen
om de manier waarop je je organisatie leidt en aandacht besteed aan je mensen, eens
onder de loep te nemen.
Ik heb in de afgelopen periode prachtige voorbeelden gezien
van boeiende communicatie van grote leiders vanuit de overheid en
gezondheidsorganisaties en ook inspirerende artikelen gelezen vanuit het
bedrijfsleven.
Vanuit mijn eigen rol als (mede)eindverantwoordelijke van
een MKB-organisatie, zie ik het als een extra uitdaging om alle informatie die
we vanuit de overheid meekrijgen om te buigen naar dat wat werkt voor onze
mensen en onze organisatie, voor de lange termijn. Ik bekijk de zaken graag
vanuit de positieve kant, want uiteindelijk keert het tij ook weer. We willen
en moeten door, in het belang van onze mensen, hun gezondheid nu en hun welzijn
voor de lange termijn. Uiteindelijk willen we onze waardevolle klanten, waar we
vaak al jaren voor en mee mogen samenwerken, op HR vlak optimaal blijven
bedienen.
Wanneer neem je in deze tijd nu de juiste beslissingen
wanneer je te maken krijgt met onbekende, moeilijk te bevatten problemen?
Frequent contact met de teamleads en als directie onderling
over dat wat speelt en aandacht behoeft, is van belang. Mensen inspireren en
motiveren om ook met oplossingen te komen voor situaties en zo veel mogelijk
gezamenlijk beslissen waar nodig. Transparantie is van belang, je mensen
meenemen in dat wat aandacht (nodig) heeft, creëert begrip en zet mensen ook
zelf aan tot actie en nieuwe ideeën. Het is belangrijk dat je mensen een
bepaalde “veiligheid” laat voelen om vragen te stellen, hun zorgen te delen of
onze zorgen met hen te delen zonder de angst dat iets tegen hen kan werken. Het
heeft absoluut geen zin om een sfeer van angst te creëren in een situatie die
al heel stressvol is, dat werkt alleen maar averechts. Ik heb gemerkt dat
luisteren, oprechte interesse tonen in mensen en dat wat hen bezighoudt een
positieve uitwerking op hen heeft. Tegelijkertijd is het van belang om vanuit
een eigen overtuigingskracht en positiviteit, zonder de realiteit uit het oog
te verliezen, mensen ook te blijven inspireren om anders en ook actief mee te
bewegen. De zaken moeten tenslotte wel doordraaien. Het is belangrijk om
positief te zijn en blijven om zo goed door deze vervelende periode heen te
komen, terwijl we ons allemaal heel bewust blijven van een bepaalde mate van
onzekerheid. We hebben helaas niet altijd alle feiten in beeld nu om de
“juiste” beslissingen te nemen. Tegelijkertijd kunnen we ook niet te lang
wachten met handelen en ook niet alleen maar varen op ons instinct. De ervaring
door al meer dan 16 jaar succesvol een organisatie op te bouwen en te runnen
met fantastische business partners en medewerkers, speelt hierin ook een
belangrijke rol. Wij hebben ook nog nooit een pandemie als deze meegemaakt.
Gelukkig maar!
We hebben altijd veel tijd en aandacht besteed aan onze
mensen, met onze mensen en wanneer de tijd even niet meezat, zorgvuldig en op
tijd voorgesorteerd. We weten dat veel beslissingen uit het verleden hebben
bijgedragen aan waar we nu staan als organisatie. Ons doel was en is een merk
bouwen, een entiteit zijn als full service HR Business Partner voor
organisaties, voor de lange termijn. Dat is gelukt en dat bouwen we verder uit.
Wij zeggen ook niet voor niets tegen onze opdrachtgevers dat wij er altijd
zijn, in goede en in slechte tijden.
Het is eigenlijk een voorrecht om als mede-eigenaar van een MKB-organisatie
toch ook positief het verschil te mogen maken in het leven van mensen. Als
leider heb je de kans om aan de slag te gaan met de persoonlijke en
professionele uitdagingen die een medewerker heeft. Je kunt ze ondersteunen in
dit ontwikkelingsproces en daarmee helpen groeien. Het kan natuurlijk zijn dat
de financiële middelen bepaalde zaken niet mogelijk maken, maar dit kan wel de
tijd zijn om te kijken wat voor expertise je zelf in huis hebt om toch die
ondersteuning aan je mensen te bieden. Als je weet waar het talent, de
drijfveren en het ontwikkelpotentieel ligt van je mensen, dan kun je daar wat
mee!
Welke orders lopen nog wel om de financiële onderstroom te
waarborgen? Kun je mensen hun baan blijven garanderen, flexibiliteit bieden als
mensen mantelzorg moeten verlenen bijvoorbeeld en in hoeverre kun je sociale
inzet promoten onder je medewerkers? Mensen van betekenis laten zijn voor de
maatschappij, ook daarmee investeer je in mensen. Het gewone leven is even niet
zo gewoon meer… maar wat kun je dan als werkgever virtueel betekenen voor je
mensen? De virtuele vrijdagmiddagborrel scoort goed zien we in de social media,
virtuele sportlessen en virtueel coachen wilden we altijd al “onderzoeken”.
COVID-19 heeft daar vaart in gebracht… en het werkt uitstekend!
Als het gaat om interne communicatie is het van belang om
niet te wachten, maar om juist vaker te communiceren. Dat hoeft niet altijd
vanuit het directieteam trouwens. De teamleads kun je ook bewegen om die
communicatie naar de mensen op te pakken. Bewust communiceren, contact leggen
bij voorkeur via beeldbellen zodat je toch de persoonlijke noot erin houdt.
Transparantie is ontzettend belangrijk in onzekere tijden en het creëert ook
veel waardering en begrip. Duidelijkheid in wat je wel en misschien nog niet
weet, eerlijk zijn over wat je van plan bent en wanneer nodig je beslissingen bijstellen.
Daarbij is het van belang dat de mensen de veiligheid moeten voelen om open en
eerlijk het gesprek te voeren met elkaar.
Het is een boeiende uitdaging dat leidinggeven, dat kan ik
je wel vertellen! Richting helpen geven, mensen meenemen en inspireren,
beslissen en nog vaker communiceren in een tijd als deze. Stevig in het zadel
en met een heldere missie en visie zetten we onze reis voort. Met de blik
vooruit, het hoofd koel en vol vertrouwen en focus. Wat een voorrecht dat we
dat ook kunnen en mogen doen met een fijn team! Leiding geven is eigenlijk net
zoiets als ondernemen: het is een reis, een kwestie van doen, kansen zien, fouten maken, investeren,
inspireren, keuzes maken en continue in beweging blijven en blijven verbeteren…
maar dan wel in verbinding met mensen!
Goede reis en blijf vooral gezond!