
De Opkomst van de Chief AI Officer: Technologie en The Human Factor op C-Level
Eind maart had ik een vaste opdrachtgever aan de telefoon:
in verband met het vertrek van één van de medewerkers was er een vacature
ontstaan. Normaal gesproken zou dat betekenen dat er direct een afspraak
ingepland zou worden tussen mij en de leidinggevende van de afdeling waar de
vacature is ontstaan. Dit om de functie en vooral ook de context zorgvuldig
door te nemen om vervolgens het proces van werven, selecteren en onboarden in
gang te zetten. Zo werken we immers al vele jaren structureel samen.
Maar normaal is niet meer normaal. Het liep toch even anders: met een licht verontschuldigende stem gaf hij dit keer aan dat de Amerikaanse HR-director had besloten dat er geen externe recruitmentpartijen meer ingezet mochten worden en dat de HR-professionals het maar zelf moesten gaan doen. Corona-pandemie-focus op kostenbeheersing.
Of ik er problemen mee had dat hij de eerder door mij geschreven wervingsteksten mochten gebruiken? Tuurlijk niet, was mijn antwoord. En of ik een blanco-versie van de tijdsplanning kon toesturen, want dat was de laatste paar keer wel heel goed bevallen? Geen probleem, waar we kunnen helpen doen we dat graag voor onze klanten, respondeerde ik. Zo gezegd zo gedaan, de vacature stond netjes op de relevante recruitmentkanalen en de planning zag er strak en haalbaar uit!
Vorige week sprak ik de bewuste HR Manager opnieuw: even informeren hoe het met hem ging in deze verwarrende tijden en uiteraard ook even geïnformeerd naar de status en voortgang van de werving van de nieuwe collega.
Wat volgde was een geanimeerd gesprek over hoe lastig het
wel niet bleek te zijn om de juiste kandidaten te werven. En hoeveel tijd hij
kwijt was aan de administratieve rompslomp die komt kijken bij een oprecht,
kwalitatief en goed werving- en selectietraject. En dat het aantal reacties
toch wel vies tegen viel. Daarnaast zorgde de Covid-19 pandemie voor
zoveel extra werk op de afdeling dat ze het nu wel extreem druk hadden
gekregen.
Inmiddels waren er 4 kandidaten op gesprek geweest, de juiste persoon bleek er nog niet tussen te zitten. Sterker nog: twee kandidaten bleken ‘zonde van de tijd’, de overige twee om verschillende redenen ook niet passend genoeg. “We willen geen genoegen nemen met de eerste de beste die voorbij komt, dus help!” Ik kon hem verder helpen door af te spreken dat ik wat tijd ging steken in een zoektocht via LinkedIn Recruiter (iedereen is vindbaar) en nog eens goed te kijken naar kandidaten uit ons netwerk. Dit leidde tot de voordracht van 1 nieuwe kandidaat en deze is hard op weg om een aanbod te krijgen.
De laatste tijd worden HR-professionals in toenemende mate
gevraagd om de samenwerking met gespecialiseerde recruitmentpartners (tijdelijk)
on hold te zetten. Focus op kostenbeheersing is hierbij het meest gehoorde
argument. Maar langdurige procedures en het opslokken van kostbare werkuren van
de HR Professionals kosten ook geld. Vooropgesteld: geld dat er niet is kan
niet worden uitgegeven en dan rest je als HR professional geen andere keus. Maar
heb je een vacature en wil je advies over de wervingsstrategie, teksten of
andere topics waar je mee zit? Bel mij en ik help je graag!
Het op het juiste moment werven en selecteren van mensen wordt nog belangrijker dan het pré-Corona al was! Het onboardingsproces en ontwikkelen van mensen gaat anders dan anders en het wordt ontzettend belangrijk om juist dit goed voor elkaar te krijgen. Goede mensen waren al schaars en zullen ook schaars blijven, specifieke sectoren uitgezonderd. Sterker nog: het verleden heeft uitgewezen dat in economisch onzekere tijden de mobiliteit op de arbeidsmarkt zienderogen afneemt. Dit betekent dat de schaarste in bepaalde beroepsgroepen alleen maar verder toe zal nemen en het vinden van goede mensen alleen maar moeilijker wordt.
Het belang van het vinden van goede mensen wordt nog eens
onderstreept als je bedenkt hoeveel kosten bij een mishire om de hoek komen
kijken. Hoeveel extra kosten veroorzaakt iemand die toch niet geschikt lijkt te
zijn of na een jaar alweer vertrekt omdat het toch niet zijn/haar organisatie
leek te zijn? Hoe zorg je dat je de juiste persoon vindt? Recruitment is niet
de keuze tussen uitbesteden of zelf doen! Door samen te werken bereik je de
beste resultaten tegen zo laag mogelijk kosten. Meer weten of denk je er anders
over? Ik zie je reactie met belangstelling tegemoet!