Voor steeds meer organisaties wordt het aantrekken, ontwikkelen en behouden van talent een uitdaging. Onderscheiden is dan een must! Maar hoe doe je dat zodat je als werkgever aantrekkelijk bent én blijft voor toekomstige en huidige medewerkers? Hoe val je als werkgever op een positieve manier op tussen alle andere werkgevers? Dat is waar het tijdens het Inspivent Employer Branding over ging.
De juiste hoeveelheid werknemers bepaal je aan de hand van de koers die je wilt gaan varen, interne ontwikkelingen en trends, maar je bekijkt ook de ontwikkelingen in de (arbeids-)markt en andere externe ontwikkelingen. Daarbij kijk je ook naar welke kwaliteiten je waar nodig hebt. Op basis daarvan bekijk je je huidige personeel naar wie deze kwaliteiten bezit of nog kan ontwikkelen.
Strategische personeelsplanning (SPP) gaat net dat stapje verder. Je bepaalt hoeveel instroom er nodig is, hoe je doorstroom regelt, hoe je sleutelfuncties bezet blijven en welke mensen wellicht niet (meer) passen en hoe je mensen op een goede manier laat door- of uitstromen.
Met andere woorden: SPP geeft een basis voor het bepalen van je strategische HR-agenda. Dit zorgt ervoor dat je jouw personeel gericht ontwikkelt naar de toekomst die jouw organisatie voor ogen én nodig heeft.