People Analytics



People Analytics

Hoe je People Analytics kan inzetten om je organisatie voor te bereiden op de toekomst. 



22 januari 2018

In een maatschappij waarin we allemaal druk zijn, heeft niemand tijd om inefficiënt te werken. Hard werken in plaats van slim werken, daar heeft niemand zin in. Alhoewel hard werken per definitie niet verkeerd is, wordt het dat wel wanneer het leidt tot blindheid voor innovatie. Ook wanneer we succesvol zijn in hetgeen wat we doen en bij ons vertrouwde recept willen blijven, is innovatief zijn belangrijk. Why change a winning team, when the results are successful? Dat dacht een succesvolle en financieel gezonde corporatie als Kodak ook, welke gedwongen werd faillissement aan te vragen. Het bedrijf was niet voorbereid op de digitale revolutie.  

Digitale revolutie

Met alle technische mogelijkheden van vandaag is het duidelijk dat de digitale revolutie destijds nog in de kinderschoenen stond. Tegenwoordig heb ik een robotstofzuiger die mijn huis schoonmaakt en een Amazon Alexa die bij het woord ‘Home’ alle lichten voor mij aan doet. Techniek is overal om ons heen en maakt ons dagelijks leven een stuk makkelijker. Techniek clustert bergen informatie in codes door kwalitatieve data kwantitatief te maken, waardoor patronen ontdekt kunnen worden en voorspellingen gedaan kunnen worden.

Als je Facebook opent, zie je allerlei advertenties die op jouw online gedrag en features zijn afgestemd. Open je LinkedIn, dan krijg je een melding van banen die precies zijn afgestemd op jouw profiel. Open je Google Analytics, dan krijg je een gedetailleerd overzicht van wie, wanneer, hoe en waarom jouw website bezoekt. Dankzij het toepassen van analytics wordt het mogelijk om te voorspellen, beïnvloeden en een goed gevormde strategie te vormen. Data-analyse doet het voorwerk, waardoor de mens meer input, tijd en focus heeft voor het nadenken over een strategie.

Geschreven door:


Liselotte Kraanen
t: 074 349 40 74
e: l.kraanen@eqib.nl

People Analytics

Als HR professional kun je analytics ook in je voordeel gebruiken. Als afdeling heeft HR potentie om een intelligent, data gedreven platform te zijn, waarin analytics als geïntegreerd systeem door het gehele werkproces loopt. Door het implementeren van HR Cloud systemen is het mogelijk inzicht te creëren in medewerkers (People Analytics). Deze inzichten kunnen vertaald worden naar nieuwe inzichten voor strategieën op onderwerpen zoals talent management, personeelsplanning en onboarding. 

Een bekende telecomspeler uit India past People Analytics toe, waarbij lijnmanagers worden voorzien van een melding wanneer een medewerker achterloopt in het onboardingsproces. Het bedrijf heeft in kaart gebracht hoeveel tijd er zit tussen het in dienst treden en het productief worden van een medewerker, waarmee een benchmark is gecreëerd die wordt gebruikt om het onboardingsproces te managen.

People Analytics & talentmanagement

 

People Analytics kan ook op talent management worden toegepast. Het analyseren van het gedrag van teamleden die samen goede resultaten behalen, biedt inzicht in de benodigde competenties voor succes. Vervolgens kunnen andere teams hun individuele- en teamscores op deze competenties in kaart brengen, analyseren wat de uitkomst vertelt en daar rekening mee houden. Op die manier kunnen ze bepaalde competenties die minder aanwezig zijn, zoeken in een nieuwe medewerker. Daarnaast kunnen ze zelf competentiegerichte trainingen volgen of werkzaamheden efficiënter indelen op basis van de aanwezige competenties in het team. 

People Analytics & strategische personeelsplanning

Het succes van de toekomst voorspellen: dat kan natuurlijk ook met cijfers. People Analytics kan ingezet worden in het kader van strategische personeelsplanning om de toekomstige capaciteitsbehoefte van de organisatie in kaart te brengen, waarbij de balans wordt opgemaakt tussen de aanwezige en de benodigde capaciteit. Hierdoor wordt het duidelijk wat key capaciteiten zijn en wie intern key medewerkers en potentials zijn. Potentials kunnen vervolgens een ontwikkelpad volgen wat gebaseerd is op de stappen van hun succesvolle voorgangers (die momenteel ook belangrijke posities vervullen), om zo dezelfde leercurve te maken.

Daarnaast biedt analytics antwoord op de vraag of er een gap is tussen het huidige en benodigde capaciteiten niveau of tussen het huidige en toekomstige niveau. Die laatste ligt vanzelfsprekend gecompliceerder en is niet te beantwoorden zonder bedrijfskundig doelen helder geformuleerd te hebben. Wanneer deze doelen helder zijn, kan analytics op deze manier ervoor zorgen dat bezetting op elke key role in de toekomst geborgd is, mocht er plots iemand weggaan. 

Met People Analytics kan je je organisatie voorbereiden en klaarstomen op wat er komen gaat, zodat je veranderingen van buitenaf in je voordeel kan gebruiken. Waar ‘share moments, share life’  de eens succesvolle slogan was van Kodak, vormt ‘share data, share predictions’  het succesvolle recept van de toekomst. Weliswaar had Kodak een punt met share: informatie delen en elkaar betrekken vormt de basis voor de implementatie en het resultaat van analytics. 


 

Geschreven door:


Liselotte Kraanen
t: +31 6 306 106 46
e: l.kraanen@eqib.nl

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op