Johma is de bekendste en grootste saladebereider van Nederland. Nuchterheid, kwaliteit en trots gaan er hand in hand. Dan zou je denken: Johma heeft vast en zeker geen moeite om nieuwe mensen te vinden, toch? De praktijk is anders. Daarom werkt Johma samen met Eqib. Zij werven vooral ‘kantoorfuncties’ voor Johma en plaatsen zo’n tien kandidaten per jaar in Losser.
Rense Nijland is sinds drie jaar werkzaam bij Eqib en sinds vorig jaar is hij Recruitment Manager bij Eqib Hengelo. Hij is aanspreekpunt voor Signature Foods, de holding waar Johma naast andere merken zoals Heks’nkaas, Topking en Westland onderdeel van is. Bij Johma was hij, voordat hij bij Eqib aan de slag ging, ook al betrokken als Inhouse Intercedent. Hij kent het bedrijf uit Losser dus door en door en werkt tegenwoordig nauw samen met Bas Roelofs, CCO binnen Signature Foods en General Manager bij Johma.
Zelfde visie
‘Ik kom hier vaak, ben er kind aan huis’, vertelt Rense. ‘Het bedrijf past nog altijd goed bij me. Johma heeft net als Eqib een sterke binding met de regio en heeft een no-nonsense instelling. We willen graag werken met bedrijven die eenzelfde visie als wij hebben als het gaat om het werkgeversmerk. Bedrijven die menselijk kapitaal hoog in het vaandel hebben staan. En natuurlijk, het helpt zeker dat Johma zo bekend is. Johma heeft hun marketing, met reclamespotjes, campagnes en noem maar op, uitstekend voor elkaar. Ik ben erg blij dat ik m’n steentje kan bijdragen aan het vinden van nieuw talent.’
Goed werkgeverschap
Een sterk merk dus, maar vooral sterk in de productmarketing. Iedereen kent de salades, maar hoe goed kennen we Johma als werkgever? ‘Goed werkgeverschap ligt in het verlengde van je merkbeleving, zo zien wij het bij Signature Foods en Johma’, vertelt Bas. ‘Ook wij begeven ons op een krappe arbeidsmarkt en moeten aan de bak als het gaat om personeelswerving. Met het profileren van ons werkgeversmerk hebben we minder ervaring, zeker als het gaat om specifieke functies. Daarom zijn we erg blij met de soepele samenwerking met Eqib.’
Langjarig
De specifieke functies waar Bas op doelt, bevinden zich meestal in de hoek van financiën en logistiek. Bas: ‘Onze insteek is tevens dat we geen mensen zoeken die voor één baan komen, maar die meerdere stappen willen maken in hun carrière. Talenten die een langjarige relatie met ons aangaan en proactief en ondernemend zijn. En als het even kan natuurlijk het liefst werknemers met een band of affiniteit met Twente. Bij Johma moet je je mouwen opstropen. En wat je hier ook komt doen, je krijgt altijd een echte verantwoordelijkheid en de kans het verschil te maken. Bij ons draait het om nuchterheid, elkaar helpen en doen wat je zegt. Ik weet inmiddels zelf ook dat het in Twente heel belangrijk is dat je geen dingen belooft die je niet kan waarmaken. Dat zie je terug bij Johma en in onze samenwerking met Eqib.’
Tekenend
Voor Rense is het altijd weer een klein feestje als er een geschikte kandidaat kan worden voorgesteld aan Johma. ‘Of ik een voorbeeld kan noemen? Ik denk gelijk aan een kandidaat die we een tijd geleden hebben geworven. Johma keek echt naar de lange termijn, naar iemand met ontwikkelpotentie. En de samenwerking is nog altijd een succes. Een situatie die in mijn ogen tekenend is voor onze samenwerking.’
‘Bij ons gaat het om noaberschap en Twentse nuchterheid’
Bas vult aan: ‘Eqib durft positief-kritisch te zijn en met verrassende ideeën te komen. Ik heb zelf hiervoor ook altijd bij sterke merken gewerkt, bij Procter & Gamble en FrieslandCampina. Ik merkte voortdurend dat het dan juist belangrijk is dat mensen niet alleen voor de grote naam komen, maar ook voor de leuke loopbaan. Dan haal je het beste in elkaar naar boven. Eqib weet die juiste kandidaten telkens weer te vinden. Hopelijk kunnen we nog een tijd blijven genieten van onze partnership.’
Dit artikel is gepubliceerd in de INN Twente #17.