Hoe blijf je mentaal gezond tijdens het thuiswerken? 6 tips!

Heb jij ook het gevoel dat je leven op z’n kop staat? Iedereen werkt thuis en sociale contacten worden helaas beperkt. Alle huidige en ook toekomstige ontwikkelingen hebben invloed op je mentale gezondheid. Lekker in je vel zitten is ontzettend belangrijk bij het uitvoeren van je werk en in je privésfeer, maar hoe blijf je dan mentaal gezond tijdens het werken, ook als alle zekerheden afnemen?

Tip 1: Stop met piekeren!

Mentale gezondheid heeft invloed op je functioneren en gemoedstoestand. Langdurig nadenken over een taak die maar blijft liggen, een vraag waar je niet uitkomt of een overleg waar je tegenop ziet, allemaal dingen die stress opleveren en een negatieve invloed hebben op je functioneren. Probeer je aandacht eens te verleggen of maak je piekermoment bespreekbaar. Schrijf het moment eens op en probeer voor jezelf eens na te gaan “wat is nou het ergste wat kan gebeuren?” of nóg beter: praat erover. Je collega’s, vrienden of familie zien liever een glimlach dan een persoon met stress of angst!

Tip 2: Buiten zijn: een gratis medicijn tegen stress

Lekker cliché, maar echt een aanrader. Een onderzoek (van den Berg, Koole, & van der Wulp, 2003) toont aan dat frisse lucht en het kijken naar groen kan helpen bij het herstellen van stress en mentale vermoeidheid. Gebruik je pauze als moment om de natuur in te gaan of ruil je videocall meeting in voor een wandelend overleg (wel op 1,5 meter afstand he!). Mogelijkheden genoeg én nog gratis ook!

Tip 3: Structuur

Hoewel mentale gezondheid niet valt onder je dagelijkse werkzaamheden, is het goed om er af en toe bij stil te staan. Stel jezelf eens de vraag welke werktijden het best bij je passen, wanneer je graag pauze houdt en hoe graag je in contact bent met collega’s, en maak op basis daarvan je werkagenda. Ga hierover ook het gesprek aan met je directe collega’s en leidinggevende. Geef jezelf écht even een adempauze en zet de e-mail notifier uit om continue prikkels te voorkomen.

Tip 4: Organiseer een dagstart

Het organiseren van een dagstart helpt jou en je collega’s bij het bespreken van de agenda’s en het maken van een planning. Hierin kun je bespreken welke werkzaamheden worden opgepakt en door wie dat wordt gedaan. Ook is het goed om knelpunten of aandachtspunten te bespreken om de dag efficiënt te beginnen. Zo voorkom je ook dat jij of je collega’s vastlopen tijdens het werk. Een dagstart is zowel online als op de werkvloer een goed idee!

Tip 5: Haal voldoening uit je werk en durf keuzes te maken

Werk speelt een grote en centrale rol in je leven en bepaalt dus ook voor een groot deel of je voldaan bent of niet. Intrinsieke motivatie bepaalt voor een groot deel of je voldoening haalt uit je werk.

Stel jezelf eens de vraag “waar haal ik voldoening uit?” en durf dit kenbaar te maken. Of je nou liever, ook straks als we weer allemaal op kantoor zitten, een dag extra thuiswerkt, wil doorgroeien of een hele andere functie wilt uitoefenen, je bent nooit te oud om te veranderen of te leren!

Tip 6: Gezond eten, goed slapen en matig alcohol

Als laatste zorgt een gezonde levensstijl voor minder stress of mentale vermoeidheid. Let daarbij goed op je voeding, matig alcohol om negatieve gedachten te vermijden en zie slapen echt als must om je gedachten en stress te verwerken.

Ben je toe aan een nieuwe uitdaging of heb je als werkgever HR-vraagstukken die invloed hebben op de prestaties van je medewerkers? Als HR Business Partner staat Eqib | The Human Factor voor je klaar om je hierin te ondersteunen en ontzorgen.

Bron

van den Berg, A. E., Koole, S. L., & van der Wulp, N. Y. (2003). Environmental preference and restoration: (How) are they related? Journal of Environmental Psychology, 23(2), 135–146. https://doi.org/10.1016/S0272-4944(02)00111-1

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwante artikelen van Hoe blijf je mentaal gezond tijdens het thuiswerken? 6 tips!

Geen verwante artikelen
    Blijf op de hoogte wat er in en rondom Eqib gebeurt.
     *

    Wil jij meer weten?

    Neem contact met ons op.

    Deventer

    Keulenstraat 21
    7418 ET Deventer

    Routebeschrijving
    074 349 40 74

    Hengelo

    Hazenweg 60
    7556 BM Hengelo

    Routebeschrijving
    074 349 40 74

    Contact