Als MKB organisatie heb je in veel situaties nog niet alle HR en Organisatie expertise in huis. Je had ooit een goed idee, een plan, ging aan de slag, werd succesvol, wilde graag doorgroeien en ontwikkelen en toen…. ontbrak het opeens aan bepaalde grondstoffen, werden levertijden flink opgeschroefd, gingen de kosten voor energie en gas enorm omhoog, werd een oorlog ontketent niet eens zo heel ver hier vandaan, werd de arbeidsmarkt steeds “dunner” etc. etc.
Als zorgorganisatie had je misschien niet direct last van beperkte grondstoffen, maar wel van flinke prijsstijgingen in meerdere opzichten en COVID maakt het leven er voor jullie doelgroep en jullie medewerkers ook niet gemakkelijker op. Hoe leid je dat nou in goede banen? In de huidige tijd en in de toekomst dan? Dit zijn maar 2 sectoren die we benoemen, maar elke sector ervaart de ongemakken en moet hiermee dealen. De waarde die COVID in mijn ogen heeft gebracht is dat het de kern van organisaties heeft geraakt, MENSEN! Daardoor zijn werkgevers veel meer het belang gaan inzien van de investering in hun huidige mensen en in de aantrekkingskracht op nieuwe mensen. MENSEN zijn echt je kapitaal en bepalend voor het succes van je organisatie!
Om succesvol te zijn heb je de juiste mensen nodig in meerdere soorten en maten. Hoe meer je bereid bent daarin te investeren, hoe meer je klanten daar de vruchten van gaan plukken en daarmee jouw organisatie als geheel dus ook. Een heldere strategie helpt jou als organisatie bepalen wat dat vraagt van je huidige medewerkers en van je toekomstige medewerkers. Heb je je missie, visie en strategie scherp staan en sluiten die aan bij de toekomst? Begrijpen je medewerkers door en door waarom jullie op de planeet zijn? Weten zij wat jouw belofte aan hen is? Wie je bent als organisatie, wie je wilt zijn wat je hen belooft? Waarom komen mensen hun bed uit in de ochtend voor jou als werkgever? Als je die belofte helder hebt, echt uitdraagt, dat je medewerkers zich hierin herkennen en toekomstige medewerkers dat ook doen en zich tot je aangetrokken voelen, dan ben je goed op weg. Om dat scherp te krijgen kan een organisatie adviseur in een aantal sessies een flinke basis helpen vormen. Die basis is cruciaal in meerdere opzichten als het gaat om de employee journey voor de toekomst. Uiteraard kun je daarvoor een expert inschakelen.
Welke competenties zijn er dan nodig binnen bepaalde rollen, functies en teams en wanneer vul je elkaar dan aan? Hier zijn experts en tools voor om dit helder in kaart te brengen, sterke teams te vormen en ook om te helpen sturen. De juiste mensen hierbij aantrekken omdat je organisatie groeit, om verloop op te vangen en op het juiste moment in te spelen op vergrijzing binnen je organisatie en zo kennis te behouden vraagt ook om expertise. Is je organisatie groot genoeg en heb je een HR team met een recruiter en marcom specialisten die hieraan invulling kunnen geven dan ben je gezegend. Tenminste…. Als je ook in dit team blijft investeren als het gaat om het ter beschikking stellen van de juiste tools en trainingen zodat ze met de juiste bagage de arbeidsmarkt kunnen (blijven) bewerken. Heb je hiervoor niet alle experts in huis dan kun je ook dat uitbesteden. Recruiters, online marketingprofessionals, communicatieprofessionals voor je blogs, videoprofessionals om die bedrijfsvideo gericht op de arbeidsmarkt eindelijk voor elkaar te maken… je kan ze allemaal inhuren, er zijn er genoeg van.
En als je ze eenmaal aan boord hebt dan gaan die nieuwe medewerkers jullie op en top georganiseerde onboarding programma in. Ze worden zeker niet aan hun lot overgelaten, en krijgen in meerdere opzichten de juiste aandacht en middelen aangereikt om optimaal bij jullie organisatie “te landen”. Daarmee heb je namelijk een grotere mate van zekerheid dat deze nieuwe medewerkers ook voor de langere termijn voor jou als werkgever kiezen. Toch? Geen tijd voor dat onboarding programma of geen idee hoe? Ook daarvoor kun je experts inschakelen.
Zo’n hele employee journey vraagt nogal wat van je organisatie. In meerdere opzichten. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de belangrijke rol van de leidinggevenden binnen je organisatie. Ook zij zijn dragers van jullie DNA, zowel in- en extern belangrijke ambassadeurs. Zijn je beste specialisten doorgegroeid naar de rol van leidinggevende omdat ze dat na zoveel jaren wel hebben verdiend? Hebben ze dan wel de juiste competenties en potentieel in huis om die leiderschapsrol succesvol in te vullen? Heb je dat gemeten of doe je dat op buikgevoel? Beginnend leidinggevenden optimaal faciliteren in hun ontwikkeling ook daar zijn trainingsexperts en coaches voor in de markt. De keuze is reuze!
Kansen en mogelijkheden genoeg dus.
Kijk eens om je heen, naar buiten en vanuit andere invalshoeken. Bouw mensen en partijen om je heen die beter zijn dan jij in bepaalde opzichten. Daarmee groei je als organisatie. Samenwerken is daarin “key”, zowel intern als extern. Samenwerken waarbij vertrouwen de basis vormt, zowel met medewerkers als met externe business partners.
Werk je als organisatie liever met partners of met leveranciers? Of is het wat jou betreft “één pot nat”? Samenwerken op basis van vertrouwen vanuit de insteek dat de behoefte van jou als opdrachtgever/werkgever optimaal wordt ingevuld werkt! Samenwerken werkt… Je mensen zijn bepalend voor het succes van je organisatie.. zorg goed voor elkaar!