Hoe stel je jouw IT Dreamteam samen?

IT gaat een steeds essentiëlere rol spelen in de bedrijfsprocessen bij organisaties in alle vakgebieden. Dit zie je vooral als het even niet goed gaat. Zoals afgelopen december nog bij de grote storing van T-Mobile. Telefonisch onbereikbare bedrijven, accountmanagers waarbij onderweg de navigatie uitvalt en zelfs tijdelijk gratis parkeren in Amsterdam. Dit voorval laat wel zien hoe belangrijk een goede IT infrastructuur is voor organisaties.

Sterker nog, ik durf het volgende statement wel te maken:

“Zonder de IT op orde, ga je als bedrijf
je organisatiedoelstellingen niet halen.”

En om de IT op orde te hebben is het cruciaal om IT-teams goed samen te stellen. Dat bedrijven zich hier steeds meer van bewust worden zie ik ook terug in de klantvragen die mij bij terecht komen op het gebied van het inrichten van IT-teams.

Een IT Dreamteam

Geen enkele organisatie is hetzelfde en in mijn ogen bestaat er dan ook geen standaard blauwdruk of aanpak van een IT team. Maar mijns inziens zijn er wel vier focus gebieden aan te brengen binnen elk IT team:

IT infrastructuur netwerk en systeembeheer 1

Wat voor functie heb ik nou precies nodig op het gebied van IT binnen mijn organisatie?

Met die vraag kwamen verschillende klanten de afgelopen maanden bij ons. Een cruciale vraag om überhaupt de juiste persoon te kunnen werven die jouw organisatie verder gaat helpen. Als je immers niet goed weet je wat je nodig hebt en wie je zoekt hoe kun je ze dan vinden? Een basale maar belangrijke vraag, die het startpunt is van de zoektocht naar een nieuwe collega!
Daarom ben ik met verschillende klanten in gesprek gegaan om te komen tot het antwoord op deze vraag. Dit begint met het kijken naar wat er al staat.

Meekijken en inventariseren: Wat staat er al?

Om te kijken wat je nodig hebt, begin je met kijken naar:

  • Hoe geven we op dit moment invulling aan IT?
  • Zijn er al interne IT-functies in huis en zo ja, welke functies zijn dit dan?
  • Welke vragen worden er op IT-vlak nu afgevangen?
  • Op welke manier ondersteunt IT op dit moment de business?
  • Is er sprake van een centraal ERP-systeem waar de verschillende organisatieonderdelen gebruik van maken?

Vervolgens is het belangrijk te kijken naar:

  • Tegen welke problemen lopen we nu aan? Wat moet met behulp van de nieuwe collega worden opgelost? Waarom vinden we dit belangrijk?
  • Welke wens vanuit de business willen we met deze rol vervullen?
  • Wat is het belang van de verschillende stakeholders? Hoe is dit alligned met elkaar? Waarin zitten overeenkomstige- en tegenstrijdige belangen van deze stakeholders?
Meedenken en adviseren

Op het moment dat bovenstaande is geïnventariseerd, kijken we samen naar wat de functie inhoudelijk moet zijn. Vaak pak ik de 4 focus gebieden erbij om na te gaan “where’s the gap?”. Wat zegt dit over de rol die nodig is? Het lastige hieraan is dat die 4 focus gebieden niet sec onder te verdelen zijn in 4 functies. Zeker wanneer IT niet de core business maar ondersteunend aan een ander primair proces is. Vaak zijn het compacte IT-teams en lopen de focus gebieden in elkaar over, verdeeld over reeds bestaande rollen. Kortom, in de praktijk zie je vaak combinaties van deze focus gebieden terug.

Bijvoorbeeld binnen het focus gebied Applicatiebeheer: hebben we het dan over functioneel of technisch applicatiebeheer? Wie is verantwoordelijk voor het ophalen en vertalen van de behoefte uit de business? En als die behoefte is geïnventariseerd, wie zorgt dan voor passende ondersteuning door IT-oplossingen?

Hoe functioneler de rol, hoe meer we richting informatievoorziening schuiven. Hoe technischer die rol, hoe nauwer de link met systeembeheer. Onderliggend aan de applicaties in het landschap, zijn verschillende databronnen aan te duiden. Data wordt steeds meer key en bevat cruciale sturingsinformatie voor management- en directie. Hoe wordt die data naar boven getoverd zodat de juiste bedrijfskeuzes gemaakt kunnen worden en daarmee de juiste strategie kan worden bepaald? Op welke manier wordt er aandacht gegeven aan data? In dat laatste geval hebben we het vooral over de link tussen data en informatievoorziening.

2019

Zoals gezegd klopten in het afgelopen jaar meerdere klanten bij ons aan voor uitbreiding van hun IT-team. Bijvoorbeeld PrePain, hierbij constateerden we in overleg dat er behoefte was aan een combinatie van informatievoorziening en applicatiebeheer mét een functionele inslag. Voor Lienesch zijn we op dit moment aan het werven voor eerste vaste interne IT’er, waarbij de nadruk ligt op Functioneel Beheer in combinatie met een essentiële technische achtergrond. Bij Dasko bleek de behoefte vooral gericht op data engineering. Welke functietitel is dan van toepassing en hoe moet die worden gewaardeerd? Daar geven we samen vervolgens invulling aan, kijkend naar de markt en de interne organisatie.

Het vullen van die lege stoel

Op het moment dat we gezamenlijk zijn gekomen tot een specifieke rol, wordt deze omgezet en verwerkt tot een wervingsprofiel (waarna onze briljante marketeers Maaike Kok en Marije Benjamins deze perfectioneren tot de pareltjes die op onze website verschijnen) en kan de werving in combinatie met headhunting beginnen! Door de nauwe betrokkenheid vanaf het begin, snappen we écht goed wat de klantbehoefte is en kunnen we optimaal van waarde zijn voor de klant. En dan gaat het dus niet om simpelweg een lege stoel op te vullen maar om met het vullen van die stoel ook echt toegevoegde waarde creëren voor opdrachtgevers!

Speelt er bij jou nu ook een dergelijk vraagstuk? Komend jaar hoop ik me samen met andere bedrijven vaker over dit soort vraagstukken te mogen buigen waardoor IT-teams nog meer tot hun recht komen en hun toegevoegde waarde vergroten. Laat dus vooral van je horen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Al bijna 20 jaar jouw HR Business Partner

Wil jij meer weten?

Neem contact met ons op.

Hengelo
Hazenweg 60
7556 BM Hengelo
Routebeschrijving
074 349 40 74

Deventer
Keulenstraat 21
7418 ET Deventer
Routebeschrijving
074 349 40 74

Zwolle
Grote Voort 207
8041 BK Zwolle
Routebeschrijving
074 349 40 74

Contact